dc.contributor.author | Wang, Silje | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T00:32:15Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T00:32:15Z | |
dc.date.issued | 2019-06-18 | |
dc.date.submitted | 2019-06-17T22:00:47Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/20094 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen redegjør for i hvilken grad markedsføringsloven kapittel 4 verner barn og unge mot usunt kroppspress, da mange barn og unge opplever dette. Stortinget og regjeringen har vist et ønske om å vedta strengere regler som skal motvirke kroppspresset. Norge er imidlertid, i kraft av å være medlem av EØS, forpliktet til å gjennomføre Direktiv 2005/29/EF, om foretaks urimelige handelspraksis overfor forbrukere (handelspraksisdirektivet). Dette direktivet begrenser medlemslandenes adgang til å forby handelspraksis som berører direktivets virkeområde. Avhandlingen redegjør derfor også for om handelspraksisdirektivet stenger for Norges adgang til å vedta strengere regler. | en_US |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.subject | Markedsføringsloven kapittel 4 - kroppspress - sosiale medier - handelspraksisdirektivet | |
dc.title | Markedsføringslovens vern av barn og unge mot usunt kroppspress. Stenger EU-retten for Norges adgang til å vedta strengere regler? | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2019-06-17T22:00:47Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave | |
dc.description.localcode | JUS399 | |
dc.description.localcode | MAJUR-2 | |
dc.description.localcode | MAJUR | |
dc.subject.nus | 737102 | |
fs.subjectcode | JUS399 | |
fs.unitcode | 16-0-0 | |