• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering av førstehjelpsopplæring for barn - Livreddende spillifisering

Borgund, Adrian Kristoffer
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (8.539Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/20220
Date
2019-06-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [57]
Abstract
Denne studien presenterer prosessen for design, utvikling og evaluering av en prototype av høy fidelitet. Prototypen er utviklet som et fungerende mobilspill for iOS enheter som skal lære barn mellom seks og åtte år enkle prinsipper og ferdigheter innen førstehjelp. Hovedformålet med mobilspillet er å bidra til å øke førstehjelpskunnskapene i Norge ved å tilby et første møte med tematikken for en ung målgruppe. Studien bruker rammeverket Design Science som en tilnærming for å løse problemet. Med sterk innflytelse av domeneeksperter innen førstehjelpsopplæring og pedagogikk for å forsikre et så godt design som mulig med kvalitetssikret innhold som er tilrettelagt den gjeldende målgruppen. Prosessen for design av digitale løsninger for barn, tilrettelegging av læringsinnhold, og utvikling av mobilspill for en ung målgruppe blir presentert. Artefakten er utviklet som en prototype i form av et mobilspill som introduserer brukeren for tre spillfigurer i to ulike førstehjelpssituasjoner som brukeren kan løse ved å benytte tilgjengelige hjelpemidler. Hjelpemidlene består av ulike objekter en vanligvis finner i et førstehjelpsskrin i tillegg til en mobiltelefon som kan brukes for å varsle nødetatene dersom det er behov. For å varsle må brukeren besvare en quiz med spørsmål relatert til informasjon som er nødvendig for at nødetatene skal være i stand til å hjelpe. Evaluering av prototypen inkluderte domeneeksperter innen førstehjelpsopplæring og pedagogikk, og brukere i målgruppen. Prototypen ble evaluert med velprøvde metoder for kvalitativ og kvantitativ datainnsamling; semistrukturete intervjuer, System Usability Scale (SUS), og deltakende observasjon. Tilbakemeldingene var positive, og resultatene gir indikasjoner for mobilspill sin praktiske nytte som et verktøy for å lære barn enkle prinsipper og ferdigheter innen førstehjelp.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit