• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Små barns møte med fremmede situasjoner: Treåringers observerte atferd i samhandling med foreldre

Småmo, Sofie
Master thesis
Åpne
master thesis (Låst)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20264
Utgivelsesdato
2019-06-20
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [73]
Sammendrag
Små barns reaksjoner i møte med fremmede situasjoner varierer fra barn til barn. Studier har vist at tilbaketrukket atferd i slike situasjoner kan predikere utviklingen av ulike typer internaliserende vansker, mens fryktløs atferd kan predikere eksternaliserende vansker. I denne masterstudien undersøkes treåringers atferd og følelsesuttrykk i møte med en fremmed og potensielt skremmende situasjon. Med data fra observert samhandling mellom foreldre og barn undersøkes det også om barnas reaksjoner har en sammenheng med foreldrenes atferd, og om reaksjonene er forskjellige for jenter og gutter. Datamaterialet er fra den pågående longitudinelle studien Barns sosiale utvikling (Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge). Utvalget består av 826 norske treåringer filmet under samspillsoppgaver sammen med enten mor eller far. Studien baserer seg på observert samhandling som i ettertid er blitt kodet av reliable kodere og omgjort til kvantitative data. For å besvare studiens forskningsspørsmål er det utført deskriptive analyser, kji-kvadrat tester, t-tester og korrelasjonsanalyser. Resultatene viste stor variasjon i barnas reaksjoner i møte med den fremmede situasjonen. Noen av barna ble for eksempel sittende på forelderens fang, andre gikk nølende frem for å undersøke, mens en gruppe umiddelbart løp bort til den ukjente gjenstanden. Noen av barna ble tydelig engstelige, mens andre fremstod trygge og nysgjerrige, men det var få forskjeller mellom gutters og jenters reaksjoner. Det fremkom flere interessante sammenhenger mellom foreldrenes og barnas atferd under oppgaven, blant annet var foreldrenes fysiske berøring og beroligende prat forbundet med mindre utforsking og nysgjerrighet hos barnet, mens det å oppmuntre barnet til å undersøke den ukjente gjenstanden var forbundet med mer utforskning og nysgjerrighet hos barnet. Disse funnene vil kunne danne grunnlag for videre forskning som igjen kan brukes i praksis til for eksempel veiledning av foreldre.
 
Toddlers reactions to unfamiliar events vary from child to child. Studies have shown that behavioral inhibition can predict internalizing psychopathology, and that fearless temperament can predict externalizing psychopathology. In the present thesis, three-year-old toddlers’ behavior and emotional expressions are examined in the presence of an unfamiliar and potentially scary situation. With data from observed parent-child interaction, it is also examined whether the children’s reactions are related to parental behavior, and whether the reactions are different for girls and boys. The study was employed using data from the ongoing longitudinal study Barns sosiale utvikling (Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge). The sample consisted of 826 Norwegian three-year-old’s who were observed during interaction with one of their parents. The study has subsequently been coded by reliable coders and converted into quantitative data. Descriptive analyzes, chi-square-tests, t-tests and correlation analyzes were used to answer the relevant research questions. The results showed great variation in children's reactions in the presence of an unfamiliar situation. For example, some of the children remained seated on their parent's lap, others hesitantly went to investigate, while one group immediately ran towards the unknown object. Some of the children were clearly anxious, while others appeared calm and curious. However, there were few gender differences regarding their reactions. Several interesting associations between the parents' and children's behavior emerged during the task. Physical comforting and calming talk from their parents were associated with less observed exploration and curiosity in the child. In addition, encouraging the child to investigate the unknown object was associated with more exploration and curiosity in the child. These findings may form the basis for further research which in turn can be used in practice, for example in guidance for parents.
 
Beskrivelse
Postponed access: the file will be accessible after 2021-05-20
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Beslektede innførsler

Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.

  • Barns atferd på ulike arenaer: En empirisk studie av sammenhengen mellom observert atferd sammen med en av foreldrene, rapportert atferd fra foreldre og rapportert atferd fra barnehagelærere. 

    Reite, Ingvild Midtskogseter (Master thesis, 2019-06-20)
    Kunnskap om barns atferd står helt sentralt når foreldre og barnehagelærere skal tilrettelegge for barns trivsel og utvikling. Hvordan barn samhandler med andre kan variere på tvers av ulike arenaer, og det kan være store ...
  • Betydningen av skadelidtes atferd ved vedtak om voldsoffererstatning - særlig om skade som følge av voldtekt og familievold 

    Johansen, Linda Risøy (Master thesis, 2015-06-01)
  • Alternativ behandling. Om culpa og krav til behandlerens atferd ved alternativ behandling 

    Jørgensen, Tuva Løbach (Master thesis, 2013-12-10)

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit