• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Chemistry
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Chemistry
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan løser elever i videregående skole beregningsoppgaver i kjemi? En kvalitativ studie av elevers prøvebesvarelser og oppgavebaserte intervjuer

Jacobsen, Ann Kristin Danielsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (509.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/20329
Date
2019-06-21
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [71]
Abstract
Beregninger er en viktig del av flere konsepter innenfor kjemi, og for tidligere forskning er det vist at gode matematikkferdigheter kan ses i lys med suksess i kjemi. Derfor er det ønskelig å nyansere forskningen ved å se nærmere på hvordan elever løser beregningsoppgaver i kjemi. Denne studien omhandler derfor elevers handlingsmåter i møte med slike oppgaver. Studien baserer seg på analyser av elevers prøvebesvarelser i programfaget kjemi 2 samt oppgaveintervju ved bruk av videoopptak av elever fra programfaget kjemi 1. Hele utvalget er elever ved videregående skoler i Vest-Norge. Resultater fra studien viser at elevers evne til å løse beregningsoppgaver korrekt henger sammen med kompleksiteten til oppgavene. I tillegg vises det at få feil skyldes slurv, og at de feilene elevene som oftest gjør skyldes ulike bearbeidingsmekanismer som skal føre dem til en løsning, enten om det skyldes å putte tall i en formel, bruke oppgaveopplysninger og transformere til nye tall eller manglende anvendelse av relevant informasjon. I tillegg kommer det fram at elever har en tendens til å løse oppgaver de mestrer med fokus på prosedyre. På bakgrunn av funnene i oppgaven kan det konkluderes med at det ikke alltid er hensiktsmessig at oppgavearbeidet preges av mengdetrening, men at det kan fokuseres på noen gode oppgaver som kan bidra til innsikt og forståelse for elevene. Ved å variere oppgaver, både i typer og i kvantitet er det ønskelig at elevene skal få økt innsikt i hvorfor ulike algoritmer og formler anvendes i beregningene. I tillegg kan studien vise til at det som lærer er viktig å ha en forståelse for de matematikkferdigheter elever tar med seg inn i undervisningen.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit