• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hverdagens (offentlige) sjarm - selvovervåking hos norske influencere

Lien, Camilla Mjøen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (668.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/20748
Date
2019-08-27
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [600]
Abstract
Alt vi poster på sosiale medier er en del av vår identitetsdannelse på nett. Noen oppnår kjendisstatus gjennom sin aktivitet på sosiale medier, og blir det vi kaller influencere. Disse menneskene poster enormt med informasjon om seg selv og menneskene rundt dem, og kan sies å ha tøyet grensene for hva vi anser som greit å publisere for offentligheten. Denne grensesprengende utleveringen fikk meg til å undres - kan det finnes elementer av selvovervåking her? I denne studien undersøker jeg derfor hvorvidt norske influenceres utlevering av personlig informasjon kan ses som en form for selvovervåking, altså en bevisst og detaljert overvåking av en selv for å oppnå økt innsikt eller personlige fremskritt. Influencernes identitetsbygging ses i lys av Erving Goffmans teorier om selvpresentasjon, hvor individer bygger en front i møte med andre, og hele tiden forsøker å vedlikeholde inntrykket de har skapt av seg selv ovenfor andre (2012 [1959]). Studien viser at norske influencere selvovervåker spesifikke områder av sine liv, og detaljert redegjør for denne overvåkingen på sine blogger. Mitt bidrag til forskningen kommer hovedsakelig gjennom et forsøk på å begrepssette hvordan vi kan skille mellom to typer selvovervåking som tas i bruk for å bygge identitet, nemlig: personlig og materiell selvovervåking. Ved å offentlig overvåke personlige og materielle sider ved sine liv skaper influencerne troverdighet og autensitet, og bygger en kontinuerlig identitet. Ved å selvovervåke spesifikke områder av livet blir påfølgende annonsesamarbeid ansett som troverdige, fordi det står i tråd med temaer de har overvåket over lang tid. Det gis slik en illusjon av at produktomtaler gjenspeiler deler av influencernes identitet, og ved å knytte reklame opp mot seg selv virker det troverdig og autentisk. Dersom følgerne ikke opplever at influenceren er autentisk vil troverdigheten svekkes, og produktomtaler vil bli sett på med større skepsis. Denne studien belyser dermed hvordan norske influencere forsøker å beholde sin posisjon i bloggsfæren, med en kontinuerlig og detaljert selvovervåking som virkemiddel.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit