LPManager, et Hjelpeverktøy for Tverrfaglige Eksamener og Yrkesfaglig Fordybning
Abstract
Denne oppgaven presenterer forskning rundt design og evaluering av en høykvalitets-prototype i form av en web-applikasjon med navn LPManager. Dette design science prosjektet har gått gjennom en designprosess med stort fokus på sluttbrukeren. Prosessen inkluderte totalt tre lærere fra Tertnes Videregående skole, og fem eksperter innen brukeropplevelse. Utviklingsprosessen bestod av flere designiterasjoner fra lavkvalitets-prototype til en interaktiv høykvalitets-prototype, og resulterte i en applikasjon med en fungerende modul for yrkesfaglig fordybning. Denne modulen lar lærerne importere en klasse, velge elev, redigere opplysninger, og skrive ut en PDF som skal legges ved elevens vitnemål. Formålet med LPManager er i første omgang å assistere lærere som underviser linjer som har tverrfaglig vurderingsmateriell som en del av sitt utdanningsløp. LPManager vil trolig gjøre en nåværende manuell og tungvint prosess mer effektiv, oversiktlig, og generelt gjøre det lettere for lærere i slike utdanningsløp når det kommer til prosessen yrkesfaglig fordybning og behandling av elevinformasjon og læreplanmål. Etter initielt intervju med en av lærerne på Tertnes videregående skole, ble det gjort antagelser angående faktorer verktøyet LPManager vil kunne forbedre i forskjellig grad. Antagelsene rundt forbedringsfaktorer omhandler blant annet et drastisk kutt i tiden lærerne bruker hvert semester på å lage vedlegg som skal ut til elevene, noe som også kan ha en naturlig påvirkning på den arbeidskraften som er nødvendig å tildele slike oppgaver. I tillegg ble det antatt at LPManager kan ha en innvirkning på opplevd produktivitet blant lærerne, samt redusering av antall feil i vitnemålsvedlegg for elevene. Det ser ikke ut til at det per dags dato finnes verktøy som gjør akkurat det LPManager er tiltenkt å gjøre. Resultatene i oppgaven indikerer at antagelsene om tidsbesparing, og opplevd produktivitet, og antall feil i vitnemålsvedlegg er korrekte, men videre forskning kan være nødvendig for å understreke funnene.