• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Physics and Technology
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Physics and Technology
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers kritiske tenkning i faglige dialoger

Østvik, Hanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (908.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/21309
Date
2019-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [58]
Abstract
Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers praktiserte kritiske tenkning i dialoger der de vurderer informasjon og skal utvikle faglig forståelse. Det er blitt gjort lydopptak av gruppearbeid i en 10. klasse fra en ungdomsskole i Bergensområdet, da de utførte et prosjekt som blant annet hadde som formål å tilrettelegge for kritisk tenkning hos elevene. Det ble plukket ut åtte situasjoner der elevene praktiserer kritisk tenkning. I lys av teori om kjennetegn på kritisk tenkning ble disse analysert nærmere for å finne ut hva som kjennetegner elevenes kritiske tenkningen. Funnene viser at elevene i flere tilfeller stiller kritiske spørsmål der de vurderer innholdet i informasjonen. Kilden til informasjonen blir det derimot aldri stilt spørsmål ved. På bakgrunn av dette blir det diskutert kvalitetstrekk ved elevers praktiserte kritiske tenkning. Funnene viser også at i de fleste situasjonene vurderer og konkluderer elevene på bakgrunn av hva de selv har av kunnskap i situasjonen, uten å undersøke andre kilder. Det foreslås at det i skolens naturfagundervisning bør fokuseres mer på hvordan elevene vurderer kilden til informasjonen.
 
The objective of this master thesis is to examine what characterizes the practiced critical thinking of pupils and how they evaluate information when developing understanding. The study is based on recordings of 10th grade pupils from a secondary school in Bergen, Norway, working on a project intended to facilitate critical thinking. Eight discussions were analyzed in more detail to find out what characterizes the critical thinking. The findings show that in most situations, pupils evaluate and conclude based on their knowledge of the situation, without examining other sources. Generally, the pupils ask critical questions in which they evaluate the content of information, but do not question the source of the information. Based on this, quality traits are discussed in the pupil’s practiced critical thinking. This suggests that more focus should be placed on how pupils assess the source of the information.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit