Elevers kritiske tenkning i faglige dialoger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/21309Utgivelsesdato
2019-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [179]
Sammendrag
Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers praktiserte kritiske tenkning i dialoger der de vurderer informasjon og skal utvikle faglig forståelse. Det er blitt gjort lydopptak av gruppearbeid i en 10. klasse fra en ungdomsskole i Bergensområdet, da de utførte et prosjekt som blant annet hadde som formål å tilrettelegge for kritisk tenkning hos elevene. Det ble plukket ut åtte situasjoner der elevene praktiserer kritisk tenkning. I lys av teori om kjennetegn på kritisk tenkning ble disse analysert nærmere for å finne ut hva som kjennetegner elevenes kritiske tenkningen. Funnene viser at elevene i flere tilfeller stiller kritiske spørsmål der de vurderer innholdet i informasjonen. Kilden til informasjonen blir det derimot aldri stilt spørsmål ved. På bakgrunn av dette blir det diskutert kvalitetstrekk ved elevers praktiserte kritiske tenkning. Funnene viser også at i de fleste situasjonene vurderer og konkluderer elevene på bakgrunn av hva de selv har av kunnskap i situasjonen, uten å undersøke andre kilder. Det foreslås at det i skolens naturfagundervisning bør fokuseres mer på hvordan elevene vurderer kilden til informasjonen. The objective of this master thesis is to examine what characterizes the practiced critical thinking of pupils and how they evaluate information when developing understanding. The study is based on recordings of 10th grade pupils from a secondary school in Bergen, Norway, working on a project intended to facilitate critical thinking. Eight discussions were analyzed in more detail to find out what characterizes the critical thinking. The findings show that in most situations, pupils evaluate and conclude based on their knowledge of the situation, without examining other sources. Generally, the pupils ask critical questions in which they evaluate the content of information, but do not question the source of the information. Based on this, quality traits are discussed in the pupil’s practiced critical thinking. This suggests that more focus should be placed on how pupils assess the source of the information.