The New Ladies of Poe: Reshaping the View of the Poesque Woman Through Parody
Master thesis

View/ Open
Date
2020-06-03Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [219]
Abstract
Denne oppgaven utforsker bruken av parodi i to av Edgar Allan Poe noveller «Three Sundays in a Week» og «The Spectacles». Jeg knytter disse to novellene opp mot kjønnssubversjon som jeg påstår er en stor del av betydningen bak fremstillingen av de ulike karakterene. Kvinnene i disse tekstene spiller en annen rolle enn de vanlige kvinnene vi finner i Poe litteratur, spesielt i forhold til de mest kjente Dark Ladies. «The Spectacles» og «Three Sundays in a Week» klarer gjennom det parodiske elementet å åpne et nytt blikk på en del av Poes forfatterskap som de fleste kritikere innenfor feltet har oversett eller ikke valgt å analysere. Jeg vil i denne oppgaven undersøke grunnen til hvorfor disse to novellene har blitt glemt bort, samtidig som jeg vil analysere dem for å finne ut hva de egentlig handler om. Jeg kommer til å gjøre rede for hva som kritikere mener en vanligvis finner i kvinnene i Poes tekster, idealet hans, for å kunne ha en oversikt over hvordan Kate og Madame Lalande, hoved kvinnene i tekstene, skiller seg ut. I analysekapitlene, som tar for seg begge novellene hver for seg, bruker jeg fire analysevinkler som kan bli delt inn i kategorier. 1. Den direkte kilden for inspirasjon som ble brukt, med andre ord hvor Poe fikk ideen til å skrive parodien. 2. Hvordan livet til Poe relaterer seg til selve handlingen og hvem karakterene kan gjenspeile. 3. Bruken av parodi som en kjønnssubversjon. 4. Hvordan en eventyr-vinkel kan hjelpe med å forstå makt hierarkiet mellom kjønnene. Ved å samle ulike analysevinkler og bruke dem på begge novellene får oppgaven en mer nyansert tolkning på hvordan kvinnene har blitt illustrert av Poe. Jeg foreslår en tolkning hvor Poes forfatterskap ikke har blitt grundig utforsket, hvor denne kjønnssubversjonen gjennom parodi ikke har blitt inkludert som en del. Mangelen på kritiske artikler revolvert rundt «The Spectacles» og «Three Sundays in Week» er sentralt, men det er lesingen som parodi bringer ut som er i hovedfokus.