• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Troverdighet og pålitelighet hos barn som vitner En dokumentanalyse av tidligere seksuallovbruddssaker

Midtsand, Marte Elisabeth
Master thesis
Åpne
master thesis (Låst)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/23024
Utgivelsesdato
2020-06-25
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Health Promotion and Development [414]
Sammendrag
I seksuelle overgrepssaker mot barn foreligger det sjeldent andre beviser og vitner. Barnets forklaring er ofte det eneste og viktigste beviset i saken. Formålet med denne studien var derfor å utforske domstolenes vurderinger av troverdighet og pålitelighet hos barn som vitner i seksuallovbruddssaker. Problemstillingen var: Hvilke vurderinger kan ligge til grunn for at barn under 12 år blir vurdert som troverdige og pålitelige vitner i seksuallovbruddssaker? Det ble utført en dokumentanalyse av 22 seksuallovbruddssaker hentet fra to forskjellige årsperioder. Dokumentene ble analysert i tråd med en tematisk analyse. I analysen ble det identifisert fire temaer: barnets reaksjoner og følelser, en detaljert og konsistent forklaring, barnet motstår ledelse og korrigerer, og tillit til barnet. Temaene ble diskutert i lys av relevant teori og forskning. Videre ble det også utforsket om det var ulikheter i vurderingene av barna i sakene fra de to årsperiodene. Bakgrunnen for dette var om opprettelsen av Statens barnehus har bidratt til endringer i hvordan barn blir sett og vurdert i strafferettslige sammenhenger. Resultatet for studien viser at barna ble vurdert som troverdige og pålitelige uavhengig av deres emosjonelle uttrykk. Fokuset var i større grad på barnets forklaring, og barnets evne til å motstå press og ledelse. Resultatet viser at retten tror på det som barnet forteller, og la avgjørende vekt på barnets forklaring i flere saker. Resultatet viser også at det var ulikheter i vurderingene i sakene fra de to årsperiodene.
Beskrivelse
Postponed access: the file will be accessible after 2021-05-29
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit