• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Journalistikk og innholdsmarkedsføring: En studie av markedsjournalistikk og tillit til mediene

Xu, Sonja Jing Yi
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (7.198Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/23126
Utgivelsesdato
2020-06-30
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [135]
Sammendrag
Denne oppgaven vil se på hva innholdsmarkedsføring har gjort med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. For å finne ut av dette har jeg benyttet en eksplorativ tilnærming. Jeg har valgt å ta i bruk kvalitativ metode, nærmere bestemt think aloud- metoden og semistrukturert dybdeintervju for å svare på oppgavens tematikk og problemstilling. I oppgaven min har jeg valgt å kombinere to kvalitative metoder istedenfor å ha både kvalitativ og kvantitativ metode. Dette er fordi metoden tillater at man går dypere inn i publikums tanker og meninger, og på denne måten bidra til mer dybde i studien min. Utvalget av informantene er en liten gruppe og derfor vil ikke svarene alene kunne ses på som generaliserende. Jeg har derfor valgt å se på funnene mine og sammenligne dem med annen relevant forskning og teori. Sammen med tidligere forskning kan studien bidra til en forståelse av hva innholdsmarkedsføring gjør med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. Resultatene fra studien viser noen klare tendenser. For det første er tillit et omfattende og komplekst begrep. Dette kommer tydelig frem i svarene til informantutvalget. For det andre mener informantene at det ikke holder å merke artikler som annonse hvis formatet ser helt likt ut som en redaksjonell sak. Med format menes blant annet bildebruk, skrifttype og overskrift. For det tredje viser studien at det er god journalistikk og ikke godt annonsørinnhold som har mest å si både for journalistikkens omdømme og publikums tillit til journalistikken.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit