Journalistikk og innholdsmarkedsføring: En studie av markedsjournalistikk og tillit til mediene
Master thesis
View/ Open
Date
2020-06-30Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [248]
Abstract
Denne oppgaven vil se på hva innholdsmarkedsføring har gjort med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. For å finne ut av dette har jeg benyttet en eksplorativ tilnærming. Jeg har valgt å ta i bruk kvalitativ metode, nærmere bestemt think aloud- metoden og semistrukturert dybdeintervju for å svare på oppgavens tematikk og problemstilling. I oppgaven min har jeg valgt å kombinere to kvalitative metoder istedenfor å ha både kvalitativ og kvantitativ metode. Dette er fordi metoden tillater at man går dypere inn i publikums tanker og meninger, og på denne måten bidra til mer dybde i studien min. Utvalget av informantene er en liten gruppe og derfor vil ikke svarene alene kunne ses på som generaliserende. Jeg har derfor valgt å se på funnene mine og sammenligne dem med annen relevant forskning og teori. Sammen med tidligere forskning kan studien bidra til en forståelse av hva innholdsmarkedsføring gjør med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. Resultatene fra studien viser noen klare tendenser. For det første er tillit et omfattende og komplekst begrep. Dette kommer tydelig frem i svarene til informantutvalget. For det andre mener informantene at det ikke holder å merke artikler som annonse hvis formatet ser helt likt ut som en redaksjonell sak. Med format menes blant annet bildebruk, skrifttype og overskrift. For det tredje viser studien at det er god journalistikk og ikke godt annonsørinnhold som har mest å si både for journalistikkens omdømme og publikums tillit til journalistikken.