• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Journalistikk og innholdsmarkedsføring: En studie av markedsjournalistikk og tillit til mediene

Xu, Sonja Jing Yi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (7.198Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/23126
Date
2020-06-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [57]
Abstract
Denne oppgaven vil se på hva innholdsmarkedsføring har gjort med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. For å finne ut av dette har jeg benyttet en eksplorativ tilnærming. Jeg har valgt å ta i bruk kvalitativ metode, nærmere bestemt think aloud- metoden og semistrukturert dybdeintervju for å svare på oppgavens tematikk og problemstilling. I oppgaven min har jeg valgt å kombinere to kvalitative metoder istedenfor å ha både kvalitativ og kvantitativ metode. Dette er fordi metoden tillater at man går dypere inn i publikums tanker og meninger, og på denne måten bidra til mer dybde i studien min. Utvalget av informantene er en liten gruppe og derfor vil ikke svarene alene kunne ses på som generaliserende. Jeg har derfor valgt å se på funnene mine og sammenligne dem med annen relevant forskning og teori. Sammen med tidligere forskning kan studien bidra til en forståelse av hva innholdsmarkedsføring gjør med journalistikkens omdømme og tilliten publikum har til journalistikken. Resultatene fra studien viser noen klare tendenser. For det første er tillit et omfattende og komplekst begrep. Dette kommer tydelig frem i svarene til informantutvalget. For det andre mener informantene at det ikke holder å merke artikler som annonse hvis formatet ser helt likt ut som en redaksjonell sak. Med format menes blant annet bildebruk, skrifttype og overskrift. For det tredje viser studien at det er god journalistikk og ikke godt annonsørinnhold som har mest å si både for journalistikkens omdømme og publikums tillit til journalistikken.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit