Personlig politikk? - En analyse av publikums reaksjoner på tre kjente, norske politikeres selvpresentasjon på Facebook
Abstract
I denne oppgaven vil jeg studere og analysere tre norske topp-politikeres selvpresentasjon på Facebook og publikums respons på dette. Jeg ønsker å finne ut av hvilke elementer av autentisitet politikerne har i sin selvpresentasjon på Facebook, og hvordan dette mottas av publikum. For å finne ut av dette har jeg sett på alle innleggene som Jonas Gahr Støre, Sylvi Listhaug og Erna Solberg delte på Facebook i 2018. Innleggene er analysert både kvantitativt og kvalitativt, i tillegg til at jeg har gjennomført en protokollanalyse av åtte informanter. Gjennom disse analysene og ved å støtte meg på selvpresentasjonsteorier fra i hovedsak Goffman, Meyrowitz, Sennett og Johansen har jeg kommet frem til at deling av personlige innlegg som fremstiller politikerne som engasjerte og folkelige er med på å bidra til å skape et inntrykk av autentisitet hos publikum. Funn fra de kvalitative analysene indikerer også at direkte henvendelser til publikum er videre med på å bidra til autentisitet hos politikerne. Dette funnet styrkes av observasjoner fra den kvantitative analysen, hvor jeg blant annet finner at Listhaug, som er den av politikerne som henvender seg mest direkte til publikum oppnår vesentlig bedre respons på innleggene sine enn de to andre politikerne, til tross for at hun hadde færrest følgere. Denne forskjellen er signifikant på et 1%-nivå, og antas å gjelde også utenfor datautvalget i denne oppgaven. Svar fra informantene i protokollanalysen tyder imidlertid på at det er en generell forventning om at politikere flest er troverdige (autentiske), og at dette gjør at en politiker ikke skiller seg ut nevneverdig ved å være «mer» autentisk enn andre.