Show simple item record

dc.contributor.authorLøvskar, Trudeeng
dc.date.accessioned2010-03-16T09:12:07Z
dc.date.available2010-03-16T09:12:07Z
dc.date.issued2008-02-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/3841
dc.description.abstractHvilke sammenhenger finnes det mellom skoleelevers bruk av digitale medier på fritiden og deres digitale kompetanse? Gjennom en spørreundersøkelse blant 105 niendeklassinger i Bergen har jeg kartlagt hvor ofte elevene bruker ulike digitale aktiviteter. Jeg har også sett på hvordan elevene skårer på ulike typer digital kompetanse - ifølge sine lærere, og sammenholdt dette med den digitale mediebruken hos den enkelte.Elevene ser ut til å ha nytte av sine erfaringer med digitale medier når de skal opparbeide digital kompetanse på skolen. Men ikke alle typer digitale fritidserfaringer slår positivt ut. Sammenhengene viser seg å være komplekse og ikke alltid intuitivt forståelige.Kjønn og karakternivå ser ut til å spille en viktig rolle. Særlig finner jeg markante korrelasjoner mellom karakternivå og digital kompetanse.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectDigital kompetansenob
dc.titleDigital kompetanse hjemme og på skolen: en studie av sammenhenger mellom ungdommers fritidsbruk av digitale medier og deres digitale kompetansenob
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeMEVI350
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310nob
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjons- og kommunikasjonssystemer: 321nob
fs.subjectcodeMEVI350


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record