dc.contributor.author | Andreassen, Morten Christian | eng |
dc.contributor.author | Johannessen, Christer | eng |
dc.date.accessioned | 2010-05-10T09:53:03Z | |
dc.date.available | 2010-05-10T09:53:03Z | |
dc.date.issued | 2009-12-16 | eng |
dc.date.submitted | 2009-12-16 | eng |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1956/3923 | |
dc.description.abstract | Scrum er en metode for å organisere arbeidet til programmeringsteam.Slike team benytter ulike verktøy og møter for å kommunisere og koordinere sittarbeidet. En fremtredende trend er Scrum team som benytter seg av distribuert arbeid.Multi User Virtual Environments (MUVE), slik som Second Life, er en plattform forå støtte distribuert arbeid.Denne studien presenterer en analyse av hvordan et MUVE kan bli benyttet for åstøtte distribuert programutvikling. Denne analysen er basert på prinsippene fradesignforskning. Først beskrives en kvalitativ studie som bestod av intervju ogobservasjon. Scrum eksperter og profesjonelle ble intervjuet for å analyserehvordan arbeid blir organisert i programvareutvikling og hvordan et MUVE kanstøtte denne prosessen. Observasjon hos et programutviklingsfirma blir deretterbeskrevet. Empirien ble etter dette analysert for å hente ut krav til en prototype forScrum, i Second Life. Prototypen ble designet på bakgrunn av kravene. Deretterble den evaluert ved hjelp av rimelige evalueringsteknikker. | en_US |
dc.format.extent | 12225902 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Scrum | eng |
dc.subject | MUVE | eng |
dc.subject | Second Life | eng |
dc.subject | Mechanics of collaboration | eng |
dc.subject | Heuristic evaulutation | eng |
dc.subject | Groupware walkthrough | eng |
dc.subject | Awareness | eng |
dc.subject | Design science | eng |
dc.subject | CSCW | eng |
dc.subject | Common information spaces | eng |
dc.subject | Articulation work | eng |
dc.subject | Programvareutvikling | nob |
dc.title | Distribuert programutvikling i et virtuelt miljø, Design og evaluering av en prototype for Scrum i Second Life | eng |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | The author | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | en_US |
dc.description.localcode | INFO390 | |
dc.description.localcode | MASV-INFO | |
dc.subject.nus | 735115 | eng |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjons- og kommunikasjonssystemer: 321 | nob |
fs.subjectcode | INFO390 | |