Irish triangles - gender and nationalism in James Joyce's Ulysses
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/4065Utgivelsesdato
2010-05-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
In the first chapter, I explore the numerous mythic and discursive formations that represented Ireland as a woman, made contemporary by the Irish Literary Revival and British caricatures, among others. Molly Bloom, though not readily identifiably with any of these formations, have a position within the text that owes something to them, and she should most likely be understood both as a critique and a continuation of these formations. The second chapter I argue that Portrait and Ulysses might be read as Stephen's journey towards the creation of Ulysses' main characters Molly and Leopold Bloom. I postulate that Ulysses has a circular pattern where Stephen not only can be regarded as Bloom and Molly's metaphysical son, but also vice versa, and that the final chapters might point towards the actual conception of the novel. The third chapter postulates, among other things, that Stephen's conflict with Buck Mulligan is re-envisioned in the relationship between Bloom and Boylan, where the latter has taken the role of the usurper Mulligan. I furthermore suggests how Bloom might be perceived as subverting those rigid imperial formations also associated with Boylan and Mulligan, specifically focusing on spatial constructions. Denne oppgaven tar for seg kjønn og nasjonalitet i Ulysses av James Joyce. I første kapittel tar jeg for meg allegoriske representasjoner av Irland og irske myter som fremstiller landet i form av en kvinne. Dette er knyttet spesielt til britisk imperialistisk ideologi som fremhever Irland som kvinnelig og hermed uskikket til å styre seg selv. Jeg knytter dette til Molly Bloom i Ulysses, som deler mange likheter med disse gudinnene i irsk mytologi. Andre kapittel forsøker å vise hvordan Stephen Dedalus kan forstås som Ulysses' forfatter, og jeg prøver å vise hvordan hans besettelse med en kvinnelig fremstilling av Irland kan lede opp mot skapelsen av Molly Bloom, og hennes ektemann Leopold Bloom. I motsetning til tidligere fremstillinger av Irland, som tydelig fremstilles som skapt av Stephen, eksisterer imidlertid Molly i romanens "virkelige" verden. At Mollys verden sammenfaller med den virkelige verden i romanen, tar jeg som et tegn på at Molly, i likhet med resten av romanen, er skapt av en mer moden Stephen. Denne modenheten gjenspeiles også i den mer moderate fremstillingen av Molly som kvinne sammenliknet med de tidligere demoniske representasjonene av Irland i Stephens bevissthet. Tredje kapittel tar for seg Leopold Bloom, hovedpersonen i Ulysses. Jeg har tidligere hevdet at han tilsvarer en mytisk konge i irsk mytologi og at han her fremstilles som en slag nasjonal Messias-figur som undergraver den ideologiske diskursen til Det britiske imperiet, og slik triumferer over den. Denne seieren er også en seier over Mollys elsker Blazes Boylan, som jeg argumenter for at kan assosieres med Det britiske imperiet i denne romanen. Dermed kan Blooms reise tilbake til sitt hjem i Eccles Street og Molly muligens forstås både som en ekteskapelig gjenforening og en nasjonal frigjøring.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the author. All rights reservedThe author