Sunnmørsposten: strategier og konkurransesituasjon. Markedsføring av avis i eierskapskontekst
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/4400Utgivelsesdato
2010-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sunnmørsposten er den eneste dagsavis i sitt eget nedslagsfelt. Hva skjer med posisjoneringsarbeidet til en avis når man går inn som eier på samme marked som en selv opererer i? Denne oppgaven ser på forholdet mellom regionsavisen Sunnmørsposten og deres datteraviser, og hvordan dette kan mane til promotering og merkevarebygging av Sunnmørsposten. Polaris Media ASA er Sunnmørspostens eiere, og hvordan dette eierskapet spiller inn på posisjoneringsarbeidet er også en del av oppgaven. Det sentrale her er at det er eierne som setter de overordnede rammene for avisen. Hvilke tiltak Sunnmørsposten har gjennomført de siste årene fremstilles i oppgaven, og viser hvordan disse kan være ledd i markedsføringen til avisen. Utgangspunktet her er at aviser i dag drives som vanlige profittorienterte selskaper. Mange av tiltakene Sunnmørsposten har foretatt de senere årene har grunnlag i det å generere inntekter både til seg selv og sine eiere. Oppgaven konkluderer blant annet med at eierskap kan nyttes som en strategi for posisjonering, da oppkjøp av lokalaviser i eget nedslagsfelt kan holde andre store medieselskap unna deres marked. På denne måten får Sunnmørsposten kontroll over markedet som de selv opererer i.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
The authorCopyright the author. All rights reserved