Formatets funksjon i en utviklingsprosess: En produksjonsstudie av utviklingen av det populærvitenskapelige tv-programmet Hjelper hjerne
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan den økte bruken av internasjonale formater påvirket utviklingsprosessen av det populærvitenskapelige tv-programmet Hjelper hjerne (2010). I analysearbeidet tar produksjonsstudien utgangspunkt i teoretiske perspektiv på tv-produksjonens organisering, formatutviklingsprosesser og populærvitenskap som tv-sjanger. Metodisk er analysen er hovedsakelig basert på kvalitative intervjuer med de sentrale aktørene i programutviklingen. Formatet har blitt den styrende måten bransjen tenker tv-produksjon på, noe også analysearbeidet viser. For de unge programutviklerne i denne produksjonen var formattankegangen et læringsverktøy, mens det for TV 2 var en måte å sikre at programmet fungerte i forhold til kanalens profil. Oppgaven konkluderer med at formatet som produksjonsmodell hadde en sentral funksjon i utforming, produksjon og videreutvikling av det nye tv-programmet.