Grønn dokumentarfilm - i et historisk og retorisk perspektiv
dc.contributor.author | Larsen, Jan Magnus | eng |
dc.date.accessioned | 2013-02-18T09:09:29Z | |
dc.date.available | 2013-02-18T09:09:29Z | |
dc.date.issued | 2012-09-03 | eng |
dc.date.submitted | 2012-09-03 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/6342 | |
dc.description.abstract | Fascinasjonen for den naturlige verden har kommet til uttrykk på både lerret og skjerm gjennom hele film- og fjernsynshistorien. Filmteoretikere og -historikere har lenge diskutert og debattert filmmediet; dets rolle i kulturen og i samfunnet. Likevel har naturdokumentaren gjennomgående blitt sørgelig forsømt. Denne forsømmelsen har også blitt mer økologisk orienterte naturdokumentarfilmer til del. Med et utgangspunkt i en økologisk naturforståelse hvor helheten i naturen erkjennes, henvender den grønne dokumentarfilmen seg til publikum med et budskap om å ivareta denne helheten. Det er denne grønne dokumentarfilmtradisjonen denne oppgaven søker å belyse, med henblikk på å kategorisere hvilke ulike måter denne tradisjonen henvender seg til publikum på. | en_US |
dc.format.extent | 1137165 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | grønn dokumentarfilm | eng |
dc.subject | antropomorfisme | eng |
dc.subject | retorikk | eng |
dc.subject | filmhistorie | eng |
dc.subject | naturfilm | eng |
dc.subject | dyrefilm | eng |
dc.subject | Miljø | eng |
dc.subject | økologi | eng |
dc.subject | økosentrisme | eng |
dc.subject | dypøkologi | eng |
dc.subject | attenborough | eng |
dc.title | Grønn dokumentarfilm - i et historisk og retorisk perspektiv | eng |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | en_US |
dc.description.localcode | MEVI350 | |
dc.description.localcode | MASV-MEVI | |
dc.subject.nus | 735116 | eng |
fs.subjectcode | MEVI350 |