Smarttelefon i museet. Et studie av design for brukeropplevelse
Abstract
Smarttelefoner er i vinden som aldri før, og mange museer har allerede tatt denne teknologien i bruk for å berike museumsopplevelsen. Ved å innføre mobilteknologi i museet kan man fremme dets potensiale som sted for læring, men man risikerer også at teknologien stjeler brukerens fokus fra museets utstillinger. Denne masteroppgaven forsøker å bidra til kunnskap på dette området ved å se hvordan museumsapplikasjoner kan påvirke brukeropplevelsen. Det er mange som har forsøkt å definere brukeropplevelse. En måte å forstå brukeropplevelse innen HCI er som et resultat av individets indre tilstand, systemets karakteristikker og konteksten hvor interaksjonen foregår. Studiet utforsker utseende, funksjonalitet og innhold som faktorer i brukeropplevelsen knyttet til museumsapplikasjoner. I arbeidet med denne masteroppgaven ble det gjennomført en test av en prototype i tillegg til to eksperimenter på Universitetsmuseet i Bergen. Det første eksperimentet testet fire versjoner av en prototype som systematisk kombinerte to tilstander av utseende (rikt /fattig) og to tilstander av funksjonalitet (avansert / enkel). Det andre eksperimentet testet to versjoner av en prototype som utforsket en alternativ måte for å presentere innhold (multiple choice / klartekst). Studiet viser at disse faktorene kan ha innvirkning på deltakernes brukeropplevelsen, og belyser noen utfordringer når denne typen teknologi skal innføres i museet.