En analyse av John Hughes i et sjanger- og auteurperspektiv
Abstract
Denne oppgaven analyserer filmskaper John Hughes i både et sjanger- og et auteurperspektiv. Det foretas en sjangeranalyse av de to filmene The Breakfast Club (1985) og Sixteen Candles (1984). The Breakfast Club oppfyller alle kriteriene for ungdomsfilmsjangeren på den tiden, eller mer spesifikt underkategorien tenåringsangstfilm. Dette innebærer at den kan sies å være et så "typisk" eksemplar i kategorien ungdomsfilm at den blir unik. Sixteen Candles, som opererer i samme sjanger og underkategori, er mer elastisk i sin anvendelse av de typiske sjangerkjennetegnene i den aktuelle tidsperioden. Oppgaven stiller spørsmålet om hvorvidt Hughes kan sies å være en sjangerinnovatør, men konkluderer med at det er et spørsmål som krever en mer omfattende studie av filmene som kom etter ham i den aktuelle sjangeren for å besvare. Det er likevel klart at John Hughes sitt bidrag til ungdomsfilmsjangeren har hatt en markant betydning for mange filmskapere som fulgte. Auteuranalysen viser at John Hughes var en auteur i ungdomsfilmsjangeren. Denne analysen tar utgangspunkt i filmen Ferris Bueller's Day Off (1986), men henviser også til eksempler fra alle de seks ungdomsfilmene Hughes skapte i tidsperioden 1984-1986.