• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inspirerende foredrag. En retorisk analyse av syv TED presentasjoner der formålet er å gi publikum et nytt perspektiv og inspirasjon til å endre sitt liv. Analyse av 1400 kommentarer til presentasjonene

Bjølverud, Ann Helen Sara
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave_Sara Bjolverud.pdf (1.693Mb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/6741
Date
2013-05-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [600]
Abstract
Denne oppgaven ser på hvilke elementer som gjør en taler og hennes presentasjon inspirerende. Ut i fra retorisk analyse av syv TED presentasjoner og responsanalyse av 1400 kommentarer gitt til foredragene, har jeg lokalisert tre retoriske verktøy en taler bør mestre for å inspirere sitt publikum til handling. De seks talerne snakker om tema basert på hvordan vi skal realisere oss selv, hvordan vi kan få et rikere liv ved å følge vår drøm, endre vårt perspektiv på livet og oss selv. Forandring er det sentrale tema i alle presentasjonene. Ettersom de fleste taler med dette temaet gjøres uten digitale teknologiske verktøy, har jeg valgt å undersøke om bruken av DPT vil være et hinder eller en kilde til inspirasjon. Jeg undersøker også talerens kroppsspråk, ordbruk og valg av formidlingsmåter. Ettersom det er lite litteratur og lite fokus generelt på presentasjoner med fokuset på endring av menneskers liv, eksisterer det heller ikke en genre for denne type presentasjoner. Jeg har derfor gjort en genreanalyse av presentasjonene for å se om jeg kan etablere en ny genre.
Description
Noen endringer i korrektur er foretatt i ettertid.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit