dc.contributor.author | Jeno, Lucas Matias | |
dc.date.accessioned | 2013-06-28T10:59:22Z | |
dc.date.available | 2013-06-28T10:59:22Z | |
dc.date.issued | 2013-05-15 | eng |
dc.date.submitted | 2013-05-15 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/6755 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine the relation between students autonomy-support from their contact teacher, their autonomous motivation, perceived competence, and perceived school performance. 316 upper secondary education students volunteered to participate in this quantitative study. Performance is the only measure of students formal achieved knowledge and competence, and is utilized as assessment and entrance for desired higher education. Several theoretical perspectives assert that motivation is an important factor concerning school performance. A theory that integrates both the social contexts impact on the students motivation, and students different self-regulation toward a behavior is Self-Determination Theory. A motivational model is thus proposed in light of the aforementioned theory, research, and previous motivational models. A path analysis was conducted in accordance with theoretical and methodological assumptions. It was theorized that the students perceived autonomy-support from their contact teacher would predict their basic psychological need satisfaction from autonomy, competence, and relatedness, and perceived school performance. Further, it was expected that perceived autonomy-support and basic psychological need satisfaction would predict perceived competence and autonomous motivation, which in turn would predict perceived school performance. Secondly, it was hypothesized that the autonomous motivations (intrinsic motivation and identified regulation) would relate positively with both perceived competence and perceived school performance, as opposed to the controlled motivations (external regulation and introjected regulation). Lastly, is was hypothesized that the students perceived autonomy-support from their contact teacher could be accounted for at class-level. Results generally supported the hypotheses, in that: 1) The students perceived autonomy-support from their contact teacher predicted perceived school performance, partly mediated by autonomous motivation. 2) Need satisfaction predicted perceived school performance, fully mediated by autonomous motivation. 3) Perceived competence and autonomous motivation both predicted perceived school performance, the former partly mediated by autonomous motivation. 4) The students perceived autonomy-support from their contact teacher showed it could be accounted for at class-level. The results are discussed in light of theory. Limitations, and practical implications are accounted for, and future directions is suggested. | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med denne undersøkelsen var å finne sammenhengen mellom elevers oppfattet autonomistøtte fra deres kontaktlærer, elevers autonome motivasjon, oppfattet kompetanse, og oppfattet skoleprestasjoner. 316 videregående elever fra en skole ble gjenstand for denne kvantitative studien. Skoleprestasjoner er elevers eneste måte å måle formell oppnådd kunnskap og kompetanse på, og brukes som vurdering og inngang til ønsket videre utdannelse. Flere ulike teoretiske perspektiver peker på at motivasjon er en viktig faktor i å forklare elevers skoleprestasjoner. En teori som integrerer både den sosiale kontekstens påvirkning på individets motivasjon, og individets ulike selvregulering for en atferd er Self-Determination Theory. En motivasjonsmodell blir foreslått i lys av overnevnte teori, basert på tidligere forskning og modeller. Hensikten var således å teste en motivasjonsmodell i en Norsk kontekst. En stianalyse ble utført på bakgrunn av teoretiske og metodiske forutsetninger. Det ble for det første antatt at elevenes oppfattet autonomistøtte fra deres kontaktlærer predikerer deres tilfredsstillelse av de psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet, og oppfattet skoleprestasjoner. Videre ble det antatt at både oppfattet autonomistøtte fra kontaktlæreren og tilfredsstillelse av de psykologiske behovene, skulle predikere oppfattet kompetanse og autonom motivasjon, som til slutt predikerer oppfattet skoleprestasjoner. For det andre ble antatt at de autonome motivasjonene (indre motivasjon og identifisert regulering), til forskjell fra de kontrollerte motivasjonene (ekstern regulering og introjected regulering), korrelerer positivt med oppfattet kompetanse og oppfattet skoleprestasjoner. Til sist ble det antatt at elevens oppfattet autonomistøtte fra deres kontaktlærer kan forklares på klassenivå. Resultatene viste at hypotesene ble støttet som følger: 1) Elevenes oppfattet autonomistøtte fra deres kontaktlærer predikerte oppfattet skoleprestasjoner, delvis mediert av autonom motivasjon, mens tilfredsstillelse av de psykologiske behov predikerte oppfattet skoleprestasjoner, fullstendig mediert av autonom motivasjon. 2) Autonomistøtte og tilfredsstillelse av de psykologiske behovene, predikerte oppfattet kompetanse og autonom motivasjon, som igjen predikerte oppfattet skoleprestasjoner. 3) De autonome motivasjonene hadde positiv og signifikant sammenheng med både oppfattet kompetanse og oppfattet skoleprestasjoner. 4) Til sist ble det funnet en betydelig design effekt for elevenes oppfattede autonomistøtte fra deres kontaktlærer på klassenivå. Funnene blir diskutert i lys av teori. Teoretiske implikasjoner og begrensninger ved studien blir gjort rede for, og fremtidig forskning anbefalt. | en_US |
dc.format.extent | 1370461 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Autonomistøtte | eng |
dc.subject | Selvregulering | eng |
dc.subject | Skoleprestasjoner | eng |
dc.subject | Self-determination theory | eng |
dc.title | En motivasjonsmodell av autonomistøtte, autonom motivasjon og oppfattet skoleprestasjoner: Et self-determination theory perspektiv | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Master i Pedagogikk | |
dc.description.localcode | PED395 | |
dc.description.localcode | MAPS-PED | |
dc.subject.nus | 724112 | eng |
fs.subjectcode | PED395 | |