Klassisk narrativ struktur i Hollywood-film: Filmmanusutvikling i tråd med manusmanualer og diskutert i lys av klassisk fortellerteori
Abstract
Denne praktisk-teoretiske oppgaven består av et spillefilmmanuskript og en teoretisk del som diskuterer manuskriptets narrative struktur med henblikk på manusmanualer og narrativ teori. Filmmanuset presenteres som et 2. utkast og er utviklet i henhold til de føringer som ligger i Syd Field og Robert McKees manusmanualer; Screenplay: The foundations of Screenwriting (Field, 2005) og The Screenwriter’s Workbook (Field, 2006), og Story: Substance, structure, style, and the principles of screenwriting (McKee, 1999). Den teoretiske delen består av to deler, hvor den første kort forklarer grunnlaget for manusets oppbygning og strukturelle inndeling. Den andre delen har som mål å finne basis for Fields og McKees retningslinjer i etablert teori, og peke på hvordan kognitiv teori forklarer tilskuerens forhold til storykonstruksjon, fulgt av en diskusjon om Hollywood-filmens tydelige fortellergrep. Manusmanualer presenterer retningslinjer for hvordan et filmmanus skal se ut og hvordan det kan struktureres, i arbeidet med denne oppgaven ble filmmanuset «Odins Øye» utviklet og brukt som utgangpunkt for en diskusjon om grunnlaget for Fields og McKees retningslinjer. Det ble funnet at disse har sitt utspring i kognitive prosesser hos tilskueren og at disse prosessene er grunnlaget for Hollywood-filmens tydelige narrative konstruksjon, men at den strenge akt-inndelingen til Field og McKee ikke nødvendigvis må følges for å konstruere en fungerende narrativ.