Evaluering av robotale. Et historiefortellingssystem for barn på et Tangible Multitouch-bord
Abstract
for barn sin historiefortelling. En kvalitativ evaluering av historiefortellingssystemet RoboTale er utført, som et ledd i et større prosjekt ved Universitetet i Bergen. RoboTale kombinerer bruk av multitouchbord, håndgripelige objekter og en robot med bevegelsesmuligheter, og formålet med oppgaven har vært få innsikt i hvilke aspekter som kan bidra til en bedre forståelse og bruk av grensesnittet. Det ble utført to pilotstudier; i den første deltok en masterstudent og i den andre deltok en gruppe med tre barn. Videre deltok 18 barn, fordelt på seks grupper. Pilotene og studien ble utført ved Universitetet i Bergen. Barna brukte RoboTale til å samarbeide om å lage historier, og var delaktige i utforming av historieelementer. Studien viste at det var relativt god forståelse rundt bruken av systemet som helhet, selv om ikke alt var like problemfritt. Funn indikerte at en utformingen av de håndripelige objektene var sentral for bruken. Dynamiske objekter, som gav feedback i form av lyd og bevegelse, så ut til å være viktige kilder til inspirasjon og kreativitet. Det var også indikasjoner på at variasjoner i modenhet og samarbeidsevne blant barna kan spille inn på resultatet for hvordan RoboTale kan tilrettelegge for samarbeid.