Show simple item record

dc.contributor.authorVegge, Øystein
dc.date.accessioned2013-09-24T08:27:14Z
dc.date.available2013-09-24T08:27:14Z
dc.date.issued2013-05-29eng
dc.date.submitted2013-05-29eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7248
dc.description.abstractDuring the last four winters (2009/10-2012/13), 37 people have been killed by avalanches in Norway. Some of them died while skiing or snowboarding, others while walking or snowmobiling. In comparison, 12 people died in avalanches during the previous four-year-period (snoskred.no). In this Master thesis I have been looking into the effect of different feedback approaches in a training situation. My work has been based on the idea that feedback, in an educational context, should reduce the gap between what is understood or performed, and the aim of the task (Hattie & Thimperley, 2007). However, this may be difficult to put into practice. For this reason, Shute (2008) says that good feedback can significantly improve learning processes and outcomes, if delivered correctly (p. 154)". It is those three words if delivered correctly", I have devoted my attention to in this study. These three words are also the reason why I ask: Which feedback approach causes the strongest effect on initial learning in companion rescue with beacon? This study used a quantitative research design, based on a between- groups design. The effect of external, immediate feedback was measured against internal, delayed feedback on three tests (pre-, post- and retention test). The criteria for effect size measurement were the timing of applied search time and a structured observation of to what extent the procedure was followed and the way the participants of the study submitted to the procedure. The study shows that there was no difference between the groups, when it comes to search time, on any of the tests. The results of the test concerning to what extent the procedure was followed showed that the group that got external, immediate feedback scored significantly higher than the group that got internal, delayed feedback. However, for the sample as a whole it was just a weak correlation between search time and to what extent the procedure was followed. In return, the retention test showed a strong correlation between the search time and and how the procedure was followed by the group that that got external, immediate feedback. Here, all the seven fastest searchtimes had a higher score than average, when it came to following the procedure. Keywords: feedback, initial training, companion rescue, beacon, avalanche.en_US
dc.description.abstractDe fire siste vintrene (2009/10-2012/13) har 37 personer omkommet i snøskred i Norge. Noen av de med ski eller snowboard på beina. Andre til fots eller på snøskuter. Til sammenligning omkom 12 personer den foregående fireårsperioden (snoskred.no, u. å.). I denne masteroppgaven har jeg sett på effekten av ulike feedbacktilnærminger i en opplæringssituasjon. Her har utgangspunktet vært at tilbakemeldinger i en pedagogisk sammenheng skal redusere gapet mellom det som er forstått eller utført, og det som er målet med oppgaven (Hattie & Timperley, 2007). Dette kan imidlertid være vanskelig å få til i praksis. Av den grunn sier Shute (2008) at good feedback can significantly improve learning processes and outcomes, if delivered correctly (s. 154)". Det er de tre ordene "if delivered correctly" jeg har viet oppmerksomhet i oppgaven. Det er også disse tre ordene som er bakgrunnen for at jeg i problemstillingen stiller spørsmålet: Hvilken feedbacktilnærming har størst effekt på nybegynneropplæring i kameratredning med sender- /mottakerutstyr? I studien ble det benyttet et kvantitativt forskningsopplegg basert på et between-groups design. Her ble effekten av ytre, umiddelbar feedback målt opp mot indre, forsinket feedback på tre tester (pre-, post- og retentiontest). Kriteriene for effektmålingen var tidsmåling av anvendt søketid og en strukturert observasjon av graden av prosedyrefølging. Hovedfunnene i undersøkelsen er at det ikke var forskjeller i søketid mellom gruppene på noen av testene. Derimot var bildet annerledes med tanke på graden av prosedyrefølging. Her skåret gruppen som fikk ytre, umiddelbar feedback vesentlig høyere enn gruppen som ble presentert for indre, forsinket feedback. Det var imidlertid kun en svak korrelasjon mellom søketider og graden av prosedyrefølging for utvalget som helhet. Til gjengjeld viste retentiontesten en sterk korrelasjon mellom søketid og graden av prosedyrefølging for gruppen som fikk ytre, umiddelbar feedback. Her hadde alle de syv raskeste søketidene en høyere prosedyreskåre enn gjennomsnittet. Nøkkelord: Feedback, nybegynneropplæring, kameratredning, sender/mottaker, snøskred.en_US
dc.format.extent1951204 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectFeedbackeng
dc.subjectLæringeng
dc.subjectLæringseffekteng
dc.subjectAssessmenteng
dc.subjectInitial learningeng
dc.subjectAvalancheeng
dc.subjectAvalanche transceivereng
dc.subjectBeaconeng
dc.subjectKameratredningeng
dc.subjectCompanion resucueeng
dc.subjectEffekteng
dc.subjectEffecteng
dc.titleKlar, ferdig, søk! Hvilken feedbacktilnærming har størst effekt på nybegynneropplæring i kameratredning med sender-/mottakerutstyr?eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Læring og undervisning
dc.description.localcodeUND350
dc.description.localcodeMAPS-UND
dc.subject.nus729999eng
fs.subjectcodeUND350


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record