Faktorer som fremmer deltakelse i organisert fysisk aktivitet blant barn og unge med innvandrerbakgrunn. En kvalitativ intervjuundersøkelse om aktivitetslederes erfaringer.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7329Utgivelsesdato
2013-05-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Background: Children and adolescents with immigrant background are underrepresented in organized physical activity, which also serves as social meeting places. Norwegian authorities would like to increase participation and integration of this group in society, and to reduce the social inequality in health. The purpose of this study is to create a practice oriented contribution of factors that promote the participation of children and adolescents with immigrant background in organized physical activity. This contribution can be used for promoting equal opportunity to participate in such activities and for facilitating a good acculturation process so that this group increase their social capital and achieve better health. Data and Methods: The data were collected through six semi-structured interviews with six participants who had experience as activity leaders from different organizations. The participants also had personal dedication to promote the participation of children and adolescents with immigrant background in organized physical activity. The analysis process was carried out using Malteruds method Systematic Text Condensation. The perspective of the discussion is health promotion, acculturation theory, social learning theory and an ecological framework for human development. Knowledge Contribution: By finding several factors which promote participation, the study provides a contribution that complements the focus of previous studies on barriers to participation. This study also points out that the factors are related to various contributors and societal levels. Some of the factors have received little attention in previous studies, such as the importance of the activity leaders' perspective on the participation as valuable for the organization, participant or society in general. Another factor is the activity leaders' awareness of communicating basic information about the activity to the family, for example the value of participation and that it is safe to participate. In this communication it can be of importance that the person who conveys the information is regarded as credible by the family, for example persons such as a school nurse or a person with similar cultural background. Bakgrunn: Barn og unge med innvandrerbakgrunn er underrepresentert i organisert fysisk aktivitet, som også fungerer som sosiale møteplasser. Det er et ønske fra norske myndigheter om økt deltakelse og integrering av denne gruppen i samfunnet, samt å redusere den sosiale ulikheten i helse. Studiens hensikt er å skape et praksisnært kunnskapsbidrag om faktorer som fremmer deltakelse blant barn og unge med innvandrerbakgrunn i organisert fysisk aktivitet. Videre er hensikten at denne gruppen får mulighet til å delta i slik aktivitet på lik linje med den øvrige befolkningen og oppleve en god akkulturasjonsprosess slik at de øker sin sosiale kapital og oppnår bedre helse. Materiale og metode: Datamaterialet ble samlet inn gjennom seks semistrukturerte intervjuer med seks informanter som hadde erfaring som aktivitetsledere fra ulike organisasjoner og personlig engasjement for arbeid som fremmer deltakelse blant barn og unge med innvandrerbakgrunn i organisert fysisk aktivitet. Analyseprosessen foregikk ved bruk av Malteruds metode Systematisk Tekst Kondensering. Valgt perspektiv for diskusjonen er helsefremmende arbeid, akkulturasjonsteori, sosial læringsteori og et økologisk rammeverk for menneskelig utvikling. Kunnskapsbidrag: Ved å få frem en bredde av deltakelsesfremmende faktorer gir studien et bidrag som utfyller tidligere studiers fokus på barrierer for deltakelse. Studien viser at faktorene ligger på ulike samfunnsnivå og at flere ulike aktører spiller inn. Faktorer som er lite omtalt i tidligere forskning er blant annet betydningen av at aktivitetsledere ser deltakelsen som ressursgivende for organisasjonen, deltakeren eller samfunnet. En annen faktor er at aktivitetsledere ser betydningen av å formidle grunnleggende informasjon om aktivitetstilbudet til familien via troverdige personer, som kan være helsesøster eller personer med lignende kulturell bakgrunn