Kvalitet i omsorg - En casestudie av personellets vurdering av kvalitet, utførelse og rammebetingelser i en kommunal hjemmetjeneste
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7352Utgivelsesdato
2011-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Government [483]
Sammendrag
Denne studien fokuserer på kvalitet i omsorg gjennom å se nærmere på rammebetingelsene for utførelsen av arbeidsoppgaver i en kommunal hjemmetjeneste. Utførelse og rammebetingelser studeres i lys av personellets synspunkter på hva som betraktes som kvalitet. En grunnleggende debatt som tas opp i denne oppgaven er på den ene siden en omsorgstankegang, som forutsetter at omsorg er situasjonsbetinget, og dermed svært vanskelig å avgrense, og på den andre siden en effektivitetstankegang, som forutsetter at en må kunne sette grenser for hva som skal anses som velferdsstatens grunnleggende oppgaveutførelse. Studien konkluderer med at de ansatte i førstelinjen anser det som vanskelig å vurdere kvalitet i praksis. Studien trekker frem at dette kan ses i sammenheng med utformingen av rammebetingelsene for å skape kvalitet på det kommunale tjenestetilbudet. Både ledelsen og førstelinjen i hjemmetjenesten er langt på vei enige om at hjemmebasert omsorg er en arbeidsplass der det er svært vanskelig å leve opp til statlige forventninger. Begrunnelsen for hvorfor det anses som vanskelig å skape et tjenestetilbud som ivaretar de statlige føringene, gis det ikke her noe entydig svar på. Ulike aktører gir ulike forklaringer på hvorfor det anses som vanskelig å kombinere verdiene effektivitet og omsorg i praksis.