Psykisk helse blant barnevernsbarn. En studie av psykiske vansker målt med kartleggingsverktøyet Strengths and Difficulties Questionaire
Abstract
Bakgrunnen for denne studien var å undersøke den psykiske helsen til barn som har vedtak fra barneverntjenesten. Studien henter data fra et hovedprosjekt som hadde til hensikt å øke barneverntjenestens kunnskap om barna de har vedtak på, samt å systematisere samarbeidsrutiner med andre hjelpetjenester. Studien søker å avdekke barnas symptomnivå på fire områder: emosjonelle vansker, atferdsvansker, hyperaktivitet og vansker med jevnaldrende. Den undersøker om det er sammenheng mellom vanskene, og om det er samsvar mellom foreldre- og lærerrapport. I studien benyttes systemøkologisk perspektiv for å forstå barnas vansker i et samfunnsperspektiv, og utviklingspsykologisk perspektiv brukes for å vise hvordan psykiske vansker kan ha stor betydning for læring, familieliv, fritidsaktiviteter og sosialt liv. I studien benyttes kartleggingsverktøyet Strengths and Difficulties Questionaire, som er et etablert og anerkjent screeningsverktøy. Det er brukt i flere studier i Norge og mange andre land. Det er utviklet av Robert Goodman, og basert på Rutters skala. I studien er SDQ fylt ut av foreldre, lærere og barn over 11 år. Det er 50 barn som deltar i studien i alderen 3-16 år. Det benyttes en lav grenseverdi på henholdsvis 10 poeng på gråsone og 15 poeng på klinisk område. Analysen viser at i følge foreldre har 46 % av barna symptomer på psykiske vansker, og i følge lærere har 36 % av barna symptomer på psykiske vansker. Høyest forekomst er symptomer på hyperaktivitet, i følge både foreldre og lærere. Det er høyt samsvar mellom foreldre- og lærerrapport, bortsett fra områdene emosjonelle vansker og atferdsvansker, som er signifikant forskjellig. Det er, sett i helhet, 44 % av barna som blir predikert å ha en diagnose av en eller annen type. Studien bekrefter forekomsttall i andre lignende studier av psykisk helse blant barnevernsbarn og indikerer at SDQ er egnet til bruk i barneverntjenesten i vanlige vedtakssaker og i plasseringssaker.