Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasheim, Rakel
dc.date.accessioned2013-11-05T09:51:46Z
dc.date.available2013-11-05T09:51:46Z
dc.date.issued2012-05-21eng
dc.date.submitted2012-05-21eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7476
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien var å undersøke den psykiske helsen til barn som har vedtak fra barneverntjenesten. Studien henter data fra et hovedprosjekt som hadde til hensikt å øke barneverntjenestens kunnskap om barna de har vedtak på, samt å systematisere samarbeidsrutiner med andre hjelpetjenester. Studien søker å avdekke barnas symptomnivå på fire områder: emosjonelle vansker, atferdsvansker, hyperaktivitet og vansker med jevnaldrende. Den undersøker om det er sammenheng mellom vanskene, og om det er samsvar mellom foreldre- og lærerrapport. I studien benyttes systemøkologisk perspektiv for å forstå barnas vansker i et samfunnsperspektiv, og utviklingspsykologisk perspektiv brukes for å vise hvordan psykiske vansker kan ha stor betydning for læring, familieliv, fritidsaktiviteter og sosialt liv. I studien benyttes kartleggingsverktøyet Strengths and Difficulties Questionaire, som er et etablert og anerkjent screeningsverktøy. Det er brukt i flere studier i Norge og mange andre land. Det er utviklet av Robert Goodman, og basert på Rutters skala. I studien er SDQ fylt ut av foreldre, lærere og barn over 11 år. Det er 50 barn som deltar i studien i alderen 3-16 år. Det benyttes en lav grenseverdi på henholdsvis 10 poeng på gråsone og 15 poeng på klinisk område. Analysen viser at i følge foreldre har 46 % av barna symptomer på psykiske vansker, og i følge lærere har 36 % av barna symptomer på psykiske vansker. Høyest forekomst er symptomer på hyperaktivitet, i følge både foreldre og lærere. Det er høyt samsvar mellom foreldre- og lærerrapport, bortsett fra områdene emosjonelle vansker og atferdsvansker, som er signifikant forskjellig. Det er, sett i helhet, 44 % av barna som blir predikert å ha en diagnose av en eller annen type. Studien bekrefter forekomsttall i andre lignende studier av psykisk helse blant barnevernsbarn og indikerer at SDQ er egnet til bruk i barneverntjenesten i vanlige vedtakssaker og i plasseringssaker.en_US
dc.format.extent756116 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectPsykisk helseeng
dc.subjectSDQeng
dc.subjectBarneverneng
dc.titlePsykisk helse blant barnevernsbarn. En studie av psykiske vansker målt med kartleggingsverktøyet Strengths and Difficulties Questionaireeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodeMABARN350
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus799999eng
fs.subjectcodeMABARN350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel