Kvinners entreprenørskap: En komparativ analyse av offentlige støttetiltak i Norge og Sverige.
Master thesis

View/ Open
Date
2013-12-13Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Sociology [445]
Abstract
Temaet for oppgaven er den lave utbredelsen av kvinnelig entreprenørskap, og tar for seg offentlige satsinger i Norge og i Sverige som tar sikte på å fremme kvinners entreprenørskap. Studien tar i utgangspunktet sikte på å belyse forholdene i Norge, men forholder seg systematisk til tilsvarende satsinger i Sverige for på den måten å kaste et klarere lys over den norske satsingen. Studien er for det første det første motivert ut ifra motsetningsforholdet der det offentlige i Norge iverksetter tiltak for å fremme kvinnelig entreprenørskap, men kvinnene selv ser ikke ut til å ønske å etablere seg som selvstendige i næringslivet. For det andre er den motivert ut ifra det at Sverige har en høyere kvinneandel blant entreprenører enn hva Norge har. Hovedmålet er å greie ut om hvilke faktorer som kan belyse forskjeller mellom Norge og Sverige med tanke på kjønnsfordeling i entreprenørskap. Dette gjøres gjennom sammenligning og analyse av offentlig initierte tiltak for å fremme kvinners entreprenørskap i de to landene. Analyseresultatene blir drøftet opp imot samfunnsforhold i de to landene som er relevante for entreprenører og entreprenørskap. Likestillingsstrategien gender mainstreaming og offentlige instansers krav til innovasjon drøftes i tillegg som potensielle årsaker til at andelen kvinner som velger entreprenørskap som karrierevei er lavere i Norge enn i Sverige.