• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Billedkunst- kulturjournalistikkens blindsone. En innholdsanalyse av den redigerte medieoffentligheten: et nærmere innblikk på billedkunstens plass i norske medier

Kristiansen, Linn Hellebust
Master thesis
Thumbnail
View/Open
119647040.pdf (1.990Mb)
URI
http://hdl.handle.net/1956/8316
Date
2014-05-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Information Science and Media Studies [600]
Abstract
This thesis is about the coverage of visual arts in the Norwegian media: How the media presents this field's content in the public sphere. I have studied culture journalistic texts primarly in newspapers, but also online, on Television and radio using different research methods and theoretical perspectives. Art Sociologist Day Solhjell's research on the Norwegian art scene is introduced, along with Pierre Bourdieu's theories of the social fields, capital and taste, as well as theory based on Jürgen Habermas puplic sphere. Previous research on Norwegian culture journalism and art criticism will also form part of the theory's foundation. The method's consists of qualitative textual analysis of newspaper texts. A quantitative assessment and interviews with people in the field of journalism and art are also implemented, and form part of the basis for the thesis' conclusions.
 
Denne masteroppgaven handler om dekningen av billedkunst i norske medier, altså hvordan mediene presenterer dette feltets omfang og innhold i offentligheten. Jeg har undersøkt kulturjournalistiske tekster fortrinnsvis i aviser, men og noe på nett, i TV og radio ved hjelp av ulike forskningsmetoder og teoretiske perspektiver. Kunstsosiolog Dag Solhjells forskning på det norske kunstfeltet er tatt i bruk, sammen med Pierre Bourdieus teorier om sosiale felt, kapital og smak, samt noe offentlighetsteori basert på Jürgen Habermas. Tidligere forskning om norsk kulturjournalistikk og kunstkritikk vil også danne noe av teoriens grunnlag. Metodens hovedvekt vil ligge på kvalitativ tekstanalyse av avistekster. En kvantitativ kartlegging innledningsvis og intervjuer med aktører på feltet er også gjennomført, og utgjør deler av grunnlaget for oppgavens konklusjoner.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit