• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Penger og kreativitet - hvilken effekt har monetære incentiver og gruppearbeid på prestasjon?

Tendeland, Trine Thoresen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
121800965.pdf (784.2Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/8321
Utgivelsesdato
2014-06-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Economics [268]
Sammendrag
I 1962 var Sam Glucksberg en av de første som undersøkte hvilken effekt monetære incentiver har på prestasjon. Glucksberg viste at bruken av monetære incentiver virke hemmende på prestasjon når oppgaven som skal løses er en innsiktsoppgave. I 2012 skrev Joachim Ramm en masteroppgave hvor han undersøkte om resultatene fra Sam Glucksberg sitt eksperiment kunne gjenskapes. Videre undersøkte han om dette resultatet også gjelder når individer jobber sammen i par for å løse oppgaven. Han fant at parene presterte langt bedre enn individene som jobbet alene. Ramm klarte imidlertid ikke å gjenskape resultatene fra Glucksberg sitt eksperiment - incentiviserte og ikke-incentiviserte deltakere presterte like bra i Ramm sitt eksperiment. I denne masteroppgaven ønsker jeg å undersøke de samme problemstillingene omkring monetære incentiver, gruppearbeid og prestasjon som Joachim Ramm (2012) og Sam Glucksberg (1962), men med en annen tilnærming. Blant annet brukes en annen innsiktsoppgave - nipunktsproblemet - og flere detaljer omkring utførelsen av eksperimentet endres. Oppgaven deltakerne i eksperimentene til Glucksberg og Ramm skulle løse var stearinlysproblemet. Resultatene viser ingen total forskjell i prestasjon mellom individer og par, eller mellom incentiviserte og ikke-incentiviserte deltakere. Imidlertid finner vi en klar positiv effekt av gruppearbeid og en tydelig negativ effekt av monetære incentiver hos deltakere som klarer å løse nipunktsproblemet med tre streker.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit