• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring

Dørum, Henrik Handal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
121803704.pdf (2.161Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/8363
Date
2014-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Biological Sciences [2160]
Abstract
Universitetet i Bergen ble i år 2014 i samarbeid med Universitetssenteret på Svalbard og Havforskningsinstituttet tildelt ett av tre nye sentre for fremragende utdanning med konseptet «Centre for Excellence in Biology Education» (BioCEED). BioCEED planlegger å gjennomføre en undervisningsreform, med overgang til lærende-sentrert utdanning, der fokus er på individets ansvar for å lære, deriblant selvregulering. I lys av denne tildelingen er det høyaktuelt å se på biologistudenters syn på egen motivasjon og læring. Denne oppgaven er en del av strategien for å kartlegge læring og motivasjon blant biologistudenter. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om det finnes sammenhenger mellom biologistudenters motivasjon, læringsstrategier og bruk av studieteknikker, og om det finnes sammenhenger mellom trivsel, metodebruk og plan for studiene. Spørreundersøkelsen Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), en selvrapporteringsundersøkelse, ble tilpasset dette formålet. Denne undersøkelsen inneholder utsagn om både motivasjon og læringsstrategier. Det ble gjennomført en faktoranalyse av utsagnene i undersøkelsen for å vurdere reliabilitet. Sumscore, gjennomsnittverdier og korrelasjoner ble brukt for å vurdere betydningen av faktorene. Biologistudentene som deltok i undersøkelsen vurderte indre og ytre verdi høyt, eller med andre ord at biologifagene både oppfattes som interessante og nyttige. Studentene indikerte evne og vilje til å tilegne seg kunnskap, også når materialet oppfattes som vanskelig eller lite interessant. Selvstendig lesing før eksamen ble vurdert til å være den viktigste arbeidsmetoden, men særegne metoder innen biologien som lab- og feltarbeid ble også vurdert høyt. Som en kontrast ble gjensidig læring og oppsøking av hjelp ble vurdert som mindre viktig. Faktorer som omhandlet ulike aspekter av motivasjon korrelerte sterkt med hverandre, og hadde også klare korrelasjoner med selvregulering. Undersøkelsen hadde en lav responsrate, som medfører at vurderingene er gjort på begrenset grunnlag. Resultatene er sammenlignet med tilsvarende forskning, med den konklusjon at resultatene virker troverdige og representative for biologistudenter. Det anbefales at fremtidige undersøkelser ser på spesifikke læringssituasjoner, som feltarbeid og kollokviegrupper. Dette bør inkludere andre metoder enn selvrapportering: observasjon av reelle læringssituasjoner kan gi nyttig innsikt. Fremtidige studier kan også med fordel undersøke ulike grupperinger, som mann/kvinne, ung/gammel, studert kort/studert lenge, for å undersøke om det forekommer ulike trender.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit