Browsing Faculty of Humanities by Title
Now showing items 2515-2534 of 3757
-
Norske klimanarrativer – hvor mange “fortellinger”? En lingvistisk og diskursiv analyse av to norske stortingsmeldinger
(Peer reviewed; Journal article, 2014)This article explores how climate change is framed in the Norwegian White Papers on Climate Policy and on the High North (2011–2012). Scientific as well as political representations of climate change influence individual ... -
Norske misjonærers bilder av Kina 1902-1938
(Master thesis, 2009-05-15)I denne oppgaven har jeg gjennom bruken av private- og publiserte, skriftlige kilder, sett nærmere på hvilke bilder fire norske misjonærer formidlet av Kina og kineserne i perioden 1902-1938. Hvordan karakteriserte de ... -
Norske nisjer og nye markeder - Norsk skipsfart i Asia i transformasjonsperioden 1894-99
(Master thesis, 2016-05-18)Denne masteroppgaven utforsker norsk skipsfart i Asia 1894-99. Den norske handelsflåten, preget av seilskip, var en av verdens størst de siste tiårene av 1800-tallet. Norges relativt sene overgang til dampskip har vært et ... -
Norske pseudokoordinasjonar. Ein empirisk studie med vekt på sitje, liggje og stå
(Master thesis, 2010-05-16)Denne oppgåva handlar om bruken av sitje, liggje og stå som fyrsteverb i norske pseudokoordinasjonar, og i kva grad dei fungerer som hjelpeverb i slike konstruksjonar. Eit av hovudargumenta for deira hjelpeverbstatus er ... -
Norskfaget og skjønnlitteraturen. Ein studie av norskfaglege normtekstar 1739-2013
(Doctoral thesis, 2014-08-15)This dissertation is a study of literature as part of the school subject Norwegian. The study has a historical design based on a number of normative texts such as decrees, regulations, laws, curricula, syllabi etc. These ... -
Norsklærerens rolle i et tverrfaglig samarbeid om leseopplæringa
(Master thesis, 2020-06-18)Sammendrag Med innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 (KL06) og lesing som grunnleggende ferdighet, lå alt til rette for at leseopplæring skulle få et løft. Faglærere i alle fag skulle bidra til at elevene ble bedre lesere. ... -
Norwac sitt humanitære bistandsarbeid i Gaza. Langsiktighet og nødhjelp 1994-2009
(Master thesis, 2020-12-11)This master thesis examines how the Palestinian political context affected the Norwegian humanitarian organization Norwac’s activities and projects in Gaza during the time period of 1994 until 2009. Through Norwac’s own ... -
Norwegian attitudes to Arabic and Chinese Englishes. an attitudinal study of Norwegian attitudes to English varieties
(Master thesis, 2015-05-15)This study describes Norwegian respondents' attitudes to two non-native varieties of English: Arabic- and Chinese English. 63 high school students filled in questionnaires after listening to six different speakers. A portion ... -
Norwegian attitudes to English varieties: a sociolinguistic study
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgåva undersøker kva haldningar nordmenn har til seks ulike variantar av engelsk: standard britisk engelsk, standard amerikansk engelsk, irsk engelsk, australsk engelsk, sørstats-amerikansk engelsk og indisk ... -
Norwegian Attitudes to English Varieties: A sociolinguistic study of students and teachers in lower secondary school
(Master thesis, 2019-06-08)Denne masteroppgaven er en språkholdningsstudie som ser på nordmenns holdninger til engelske uttalevarianter, og undersøker om disse holdningene samsvarer med klassiske stereotypier dokumentert i tidligere studier. I tillegg ... -
Norwegian attitudes towards non-native accents of English
(Master thesis, 2020-09-30)Denne masteroppgaven omhandler lærere og elever i den norske videregående skole sine holdninger til ulike uttalevarianter av Engelsk og sammenligner resultatene med tidligere studier med tilsvarende fokus. Fokuset i oppgaven ... -
Norwegian bare singulars revisited
(Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS) ; 8, Chapter; Peer reviewed, 2017)Borthen (2003) analyzed bare singulars in Norwegian. In this paper some of the claims made there are reexamined by searching in NorGramBank. The study provides new empirical support to the claims put forth in the earlier ... -
Norwegian dialect classifications
(Journal article; Peer reviewed, 2023)From the mid 19th century, there is a tradition of classifying the dialects spoken in Norway on the basis of linguistic features that show the different developments of Norwegian dialects in time and space after the Old ... -
Norwegian EFL students’ perceived L2 influence from interaction with video game related websites or platforms
(Master thesis, 2019-12-12)Denne studien undersøker norske elevers oppfattede engelskpåvirkning fra interaksjon med videospillrelaterte nettsider eller plattformer ved å se på hvordan elever i den videregående skole engasjerer seg på videospillrelaterte ... -
Norwegian EFL Teachers´ Beliefs about In-depth Learning
(Master thesis, 2020-09-19)Denne studien nyttar ein kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming i undersøkinga av norske engelsklærarar sine oppfatningar av djupnelæring i engelskfaget. Studien er gjort i tråd med fagfornyinga, og ser på om ... -
Norwegian EFL Teachers’ Perceptions about the Role of Literature in Vocational Studies
(Master thesis, 2021-11-23) -
'Norwegian English': English native speakers' attitudes to Norwegian-accented English
(Master thesis, 2013-05-15)Abstract The purpose of this study is to give insight into what English people think of Norwegians speaking English, and how this view varies depending on the foreign-accentedness. How will a Norwegian speaking heavy ... -
Norwegian extraterritoriality in China. A study of how and why Norway abolished its extraterritoriality in China
(Master thesis, 2015-11-18)In this master thesis I have investigated how and why Norway abolished its extraterritoriality in China. Extraterritoriality was a privilege that allowed Norwegians, as well as other foreign citizens in China, to be sentenced ... -
Norwegian L1 teachers’ beliefs about a multilingual approach in increasingly diverse classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The L1 subject is a central meeting place for all students regardless of their linguistic backgrounds. Thus explorations of multilingualism in the L1 subject provide the potential for enhancing all students’ multilinguality. ... -
Norwegian Political Theatre in the 1970s: Breaking Away from the “Ibsen Tradition”
(Peer reviewed; Journal article, 2016)The dominant theatre aesthetic in Norwegian theatre has been, and remains at large to be, psychological-realism and the bourgeois “living room drama”. In a Norwegian context this tradition is best represented by Henrik ...