Arbeidsmarkedet og progresjon i videregående opplæring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/8795Utgivelsesdato
2014-08-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Economics [304]
Sammendrag
Siden slutten av 2. verdenskrig har det vært en betydelig økning i antall personer som har fullført videregående opplæring og tatt høyere utdanning. Det synes å være konsensus blant politikere at fullføring av videregående opplæring reduserer risikoen for arbeidsledighet og sannsynligheten for å motta trygdestønader. Selv om reformer de siste 30 årene har tatt sikte på å forbedre gjennomstrømmingen i videregående opplæring, er det fortsatt en stor andel av elevene som avviker fra normert progresjon. Hvis det er slik at fullført videregående opplæring med forsinket progresjon i liten grad hjelper på arbeidsmarkedsutfallet senere i livet, kan det argumenteres for at forsinket progresjon i videregående opplæring er et vel så stort problem som frafall. Nye forskning på området prøver å forklare hvorfor elever avviker fra normert progresjon i videregående opplæring. Imidlertid er det lite norsk forskning på langtidseffekten av avvik fra normert progresjon. Formålet med denne oppgaven er å diskutere hvordan frafall og avvik fra normert progresjon i videregående opplæring påvirker arbeidsmarkedsutfall og sannsynligheten for å motta trygdestønader senere i livet. Oppgaven beskriver forløpet i videregående opplæring, tilpasning i arbeidsmarkedet og mottak av trygdestønader. Resultatene indikerer at fullført videregående opplæring med forsinket progresjon påvirker sannsynligheten for å være sysselsatt negativt, sammenlignet med personer som falt fra videregående opplæring. Samtidig tyder resultatene på at sannsynligheten for å motta trygdestønader er høyere for personer som fullførte med forsinket progresjon, sammenlignet med personer som falt fra videregående opplæring. I alle analysene er det en klar positiv effekt av å fullføre videregående opplæring med normert progresjon, også når personer ikke har tatt høyere utdanning. Datasettet inkluderer ingen informasjon om arbeidsforhold og sysselsetting i perioden mellom siste registrerte utdanning og analyseperioden. Det blir derfor også lagt vekt på hvordan manglende relevante variabler kan tenkes å påvirke de empiriske resultatene i oppgaven. Statistikkprogrammet STATA/IC 13.1 og Microsoft Excel 2010 benyttes i oppgaven.