Browsing Department of Physics and Technology by Subject "752113"
Now showing items 1-6 of 6
-
Elever sin bruk av forkunnskaper i faglige diskusjoner under praktisk arbeid i naturfag
(Master thesis, 2016-06-01)Forskning viser at elever mangler både kunnskaper og forkunnskaper. Forskning har også sett at elever har forkunnskaper, og at disse er nødvendige for videre kunnskapsbygging. For at elever skal kunne drøfte fysikk ... -
Faglege samtalar mellom elevar under nokre elevøvingar i naturfag: Nokre prosesskjenneteikn
(Master thesis, 2016-06-01)This study has dealt with conversations in the classroom connected to practical work in science. It has been looked at conversations where teacher is with and where teacher is not included. The aim of the task was to look ... -
Kjennetegn på elevers teorifokuserte dialoger under praktiske aktiviteter i naturfagsundervisning
(Master thesis, 2018-06-20)Overordnet tema for oppgaven er dialog, der fokus ligger på dialog mellom elever uten lærerveiledning. Muntlige ferdigheter er en grunnleggende ferdighet som skal inngå i alle skolens fag, inkludert naturfag (Utdanningsd ... -
Kjennetegn på kritisk tenkning hos elever i et utforskende eksperiment i fysikk
(Master thesis, 2021-06-09)I Fagfornyelsen står det at «fysikk skal bidra til at elevene utvikler en vitenskapelig og kritisk tenkemåte, og til at de får muligheten til å reflektere over hvordan naturvitenskapelig kunnskap utvikles» (Utdanningsdirektoratet, ... -
Måling av forholdet mellom ladning og masse for elektronet - Utførelse og laboratorieveiledning
(Master thesis, 2010-05-31)Hensikten med denne masteroppgaven er å lage en laboratorieveiledning til en øvelse i et fag for laveregradstudenter ved Universitetet i Bergen. Foruten å finne en interessant fysisk verdi er hovedhensikten at studentene ... -
Veksling mellom ulike fokus i et utvalg av læreres veiledning av elever under praktisk natufagsarbeid
(Master thesis, 2015-06-08)Dialogue and discourse in science classrooms have been well studied, and multiple articles have been written about both challenges and opportunities related to classroom dialogue between teacher and students. In my master's ...