Browsing Faculty of Psychology by Subject "724112"
Now showing items 41-60 of 130
-
Helheten er mer enn summen av delene: En diskursanalyse av hvordan samarbeid mellom lærere beskrives i nyere utdanningspoliske dokument
(Master thesis, 2011-11-10)The theme of this thesis is how teachers' collaborative work is described in educational policy documents connected to the latest reform in Norwegian primary and secondary school, Kunnskapsløftet or The Knowledge Promotion ... -
Helsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. "Et instrument for faglig refleksjon"
(Master thesis, 2009-05-15)I denne forskningsoppgaven har jeg undersøkt helsearbeideres erfaringer fra deltakelse i virtuelle fagnett. Informantene er helsearbeidere fra ulike yrkesgrupper og ulike nivå i helsevesenet, og som alle arbeider innenfor ... -
«Hvilke diskurser om kunnskap og læring i praktiske fag i videregående opplæring kan identifiseres i utdanningspolitiske dokumenter?» En dokumentanalyse
(Master thesis, 2016-11-22)This master's thesis is a study of the discourses of knowledge and learning based on policy documents that helped split an education in Norwegian upper secondary schools. The education program Media and Communication (MK) ... -
Hvordan arbeider videregående skoler systematisk og strategisk med sine lærere? En kvalitativ studie av fire videregående skoler i Akershus fylkeskommune.
(Master thesis, 2019-08-03)This assignment has been developed with reference to the Norwegian political context, in which national authorities give school owners clear guidelines with regard to local school development. Through Ministry of Education ... -
«Hvordan jeg kan bli flinkere til å jobbe med hendene på ryggen, og hvordan vi kan spre det ut i avdelingen.» En kvalitativ analyse av ansattes og lederes erfaringer med lærende nettverk i hverdagsrehabilitering.
(Master thesis, 2024-05-31)Formål: Formålet med denne studien var å undersøke hvilke erfaringer ansatte og deres ledere har med et lærende nettverk i hverdagsrehabilitering. Det ble utledet tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan har arbeidet i det lærende ... -
Hvordan opplever karriereveiledere at digitalisering påvirker relasjonen til de som veiledes?
(Master thesis, 2024-05-31) -
Hvordan oppleves kompetanse og kompetanseheving hos sykepleiere på Universitetssykehuset Nord-Norge?
(Master thesis, 2021-05-28)Denne undersøkelsen belyser hvordan sykepleiere opplever kompetanse- og kompetanseheving i sin arbeidshverdag ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF. Metodisk er det brukt en kvalitativ tilnærming, der sju sykepleiere fra ... -
Hvorfor rektorskole? - En diskursanalyse av de utdanningspolitiske dokumentene som ligger til grunn for rektorskolen.
(Master thesis, 2011-05-14)This master thesis is based on analyses of political documents where the aim has been to identify the constituting discourses behind the Norwegian national program for school leadership education, called “Rektorskolen”, ... -
IKT og læring. Praktisk bruk av et digitalt diskusjonsforum i undervisning ved en videregående skole
(Master thesis, 2011-03-03)The purpose of this study is to gain an understanding of what students in high school thinks is important when the teacher uses a digital forum in teaching. I use a forum with a low entry level for the user which is available ... -
Ingen er vanskelige samlet. En kvalitativ undersøkelse av hva barnehageansatte forteller om barnehagen som inkluderende arena og hvordan de tilrettelegger for barn med utfordrende atferd
(Master thesis, 2019-07-02)Tidligere forskning på inkludering og barns atferd har vist til flere aspekter, hvor marginaliserte grupper av barn med ulike forutsetninger opplever å bli sosialt ekskludert. I dag har barnehagen som organisasjon et ... -
Innsette i fengsel: Samanhengen mellom kontrollplassering, utdanningsaktivitet og utdanningsønske. Ei empirisk undersøking i alle norske fengsel
(Master thesis, 2012-02-08)Prisoners have the same right to education as all other citizens in Norway. In accordance to political guidelines, the prisons and prison schools have a responsibility to promote inmates' participation in education while ... -
Intensjoner om svar - kunstformidling og estetiske fag som relasjonell praksis
(Master thesis, 2015-05-15)This master thesis investigates discourses that are constructed, challenged and maintained when pupils discuss their experiences with visual acts and events in an educational context. What characterises pupils' discussions ... -
"Ja, det finnes mobbing i barnehagen" - Pedagogers beskrivelser av mobbing blant barn i barnehagen
(Master thesis, 2011-05-16)Research on bullying in kindergarten implies that bullying exists amongst small children, and that it is as big a problem in kindergartens as in schools. Hence the kindergartens have a responsibility for early prevention ... -
Ja, takk, begge deler. - Men viktigst er hva elevene lærer
(Master thesis, 2023-05-22)Digitaliseringen av skolen er en tematikk som engasjerer og er gjenstand for debatt. Innføringen av digitale verktøy i skolen følger utviklingen i samfunnet generelt, og digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ... -
«Jeg håper de forstår det samme som meg»: En kvalitativ intervjuundersøkelse av foresatte og pedagogiske lederes formening om hva barnehagens formål bør være på 0-3 års avdelinger.
(Master thesis, 2021-05-14)Barnehagesektoren har i senere tid blitt omtalt innenfor en kvalitetsdiskurs både fra politisk hold og innen forskning. Kvalitet er et komplekst begrep som dessverre ofte praktiseres ut ifra en nyliberalistisk forståelse ... -
"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024-05-31)Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling ... -
Kampen om mobbebegrepet - En diskursanalyse av begrepet mobbing i barnehagen
(Master thesis, 2008)Most people still associate bullying among children predominantly to schools, as evident in both national and international research. Kindergarden bullying in Norway became actualized from a political stance through the ... -
Kompetanse - Danning - Tilpasning : En analyse av hvordan tre diskurser forhandler om elevidentitet i politiske dokument
(Master thesis, 2016-05-18)An important object for the Norwegian lower-secondary school is to stimulate the development of identity (Utdanningsdirektoratet, 2013). This master thesis investigates and discuss which pupil identities that are salient ... -
Kontaktlærerrollen – en kvalitativ undersøkelse av kontaktlæreres forståelse av egen rolle
(Master thesis, 2021-05-28)I dette forskningsprosjektet har det blitt tatt for seg kontaktlærerens rolle i skolen, hvor målet var å få vite mer om kontaktlærernes tankegang rundt egen rolle, relasjoner i skolen og relasjonsbygging i og utenfor ... -
Kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022-05-19)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige, kommunale digitaliseringsteam. Temaet for oppgaven er svært aktuelt. De fleste norske kommuner arbeider med å digitalisere ...