Publikums forståelse av TV2s nyhetssending - Retorisk analyse av TV2s nyhetssending og empirisk kvalitativ resepsjonstudie av publikums forståelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/4792Utgivelsesdato
2011-02-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg skal i dette prosjektet, gjennom å kombinere analyse av TV2s nyhetsending og empirisk kvalitativ resepsjonsstudie av publikums forståelse av programmet, forsøke å belyse hvordan publikum forstår budskapet i nyhetssendingen. Dette skal gjøres gjennom å analysere uttrykksformer i nyhetssendingen og intervjue informanter for å finne ut hvordan deres forståelse av de forskjellige sakene er. Materialet fra informantintervjuene skal også analyseres for å tydeliggjøre hvordan deres utsagn om meningsbærende og emosjonelle aspekter kan forstås. Når publikum ser nyheter på fjernsyn er det flere aspekter som er delaktig for deres forståelse og erindring av budskapet. I tillegg til emosjonell påvirkning er de mest innlysende aspektene kanskje publikums egen interesse og deres generelle kunnskapsnivå. Disse kan undersøkes med fokus på publikums bruk av mediet og deres tolkninger av hvordan nyhetene oppleves for dem som publikum; noe som må ses i sammenheng med hvordan mennesker tenker, husker og prosesserer informasjon. Jeg tar utgangspunkt i ulike studier som omhandler dette men fokuserer på hvordan nyhetssendingen er meningsskapende i forhold til publikums forståelse og hukommelse. Slik omhandler prosjektet produksjon, budskap og publikum. This thesis seeks to describe what the audience remember and understand from TV2s newscast. By combining reception analysis and cognitive oriented theories, and based on earlier work on reception analysis and schema studies we can visualize what and how much the audience remembers and see what triggers their memories. This study also takes into account the multimodality of television, memory theories from the rhetorical field, and analyses what the audience remembers by their own recalling of factual and/or visual memory. Combining this to the different production choices in TV2s newscast will hopefully lay out a framework which can point us in the right direction for successful dissemination. The aspects which I have chosen to study are the audience memory, the role of multimodality (sound, text (written and spoken) and visuals) and the voice over in news elements, the personification of characters and the visual and emotional persuasion of the newscast. This results in suggestions for further studies in this field, knowledge of what seems to benefit audiences understanding and pointing out situations that indicate that the dissemination doesn't facilitate information processing in the audience.