Blar i Faculty of Humanities på emneord "Lærebøker"
Viser treff 1-16 av 16
-
«Alle kan lære av alle». Skriveopplæring i videregående skole i et dialogisk perspektiv
(Master thesis, 2017-06-14)Sammendrag. Tittel: «Alle kan lære av alle». Skriveopplæring i videregående skole i et dialogisk perspektiv Forfatter: Live Synnøve Surlien Denne masteroppgaven undersøker noen elevers skrivelæringsprosess i arbeid med ... -
"DEN ARABISKE PRINS". Resepsjon av Yahya Hassans dikt i norske lærebøker. En komparativ analyse av lærebøker og offentlig mottakelse.
(Master thesis, 2017-06-14)Erfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i norsk, NORMAU650 Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen Kandidat: Susanne Lerøy Veileder: Eirik Vassenden OPPGAVENS ... -
Det litterære programmet. Læreres tolkning og implementering av kompetansemålet «å sette sammen og framføre et avgrenset litterært program» i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2014-05-28)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om det litterære programmet på vg3, studiespesialiserende program. Målet er å undersøke norsklæreres oppfatning og implementering av det litterære programmet og dets kompetansemål ... -
Fortellinger om 1814. Fremstillingen av 1814 i norske, svenske og danske lærebøker i perioden 1860-2000
(Master thesis, 2010-05-18)Masteroppgaven undersøker hvordan 1814 har blitt fremstilt i norske, svenske og danske lærebøker for grunnskolen i perioden 1860 til 2000. Lærebøkenes fremstilling blir sett i forhold til historieforskningen om 1814, ... -
Fra læreplan til lærebok
(Master thesis, 2018-12-11)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærebøker i norsk for Vg1 studieforberedende utdanningsprogram oppfatter og løser endringer i læreplanen. Det sentrale formålet i KL06 er kulturforståelse, kommunikasjon, ... -
Frå Snorre til Ibsen - og kvar er sakprosaen
(Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgåva handlar om korleis lærebøkene i norsk på Vg2 studiespesialiserande løyser eitt av læreplanmåla i læreplanen frå LK06. Læreplanmålet handlar om at elevane skal lese tekstar frå mellomalderen og fram til ... -
«From the fury of the Northmen, good Lord, deliver us» - Ein analyse av historiebruken og framstillinga av vikingtida i norske og engelske lærebøker frå slutten av 1800-talet og fram til i dag.
(Master thesis, 2013-05-15)Tema for denne oppgåva er historiebruk med utgangspunkt i korleis vikingtida har vorte framstilt i norsk og engelsk historieskriving frå slutten av 1800-talet og fram til i dag. Hovudkjeldene i analysen har vore norske og ... -
Grammar Tasks in a Communicative Perspective: A Study of Three EFL Textbooks
(Master thesis, 2017-12-01)Kommunikativ språklæring fikk fotfeste som nytt paradigme på 1970-tallet, og brakte med seg et større fokus på kommunikasjon og meningsbasert læring. Denne tilnærmingen til språklæring er stadig aktuell. I engelskfaget i ... -
Historie i Pergament og Piksler - En Analyse av Historiefortelling i Lærebøker og Historisk Dataspill
(Master thesis, 2024-05-15)The thesis at hand explores the differences in using the Viking-era as a historical theme in educational literature in Norwegian videregående skole, equivalent to Upper Secondary School, how these books differ from each ... -
«Lite med europeisk overlegenhet å gjøre» Fremstillinger av den islamske verdens og Europas middelalderhistorie i norske lærebøker for grunnskolen og videregående etter Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2018-06-16)This master thesis analyses portrayals of medieval history in contemporary Norwegian textbooks for elementary school and high school. Specifically, the object for the analysis is the portrayal of western history in the ... -
"Læreren og læreboken er de viktigste hjelpemidlene vi har" -En undersøkelse av hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever
(Master thesis, 2014-05-28)I denne studien har jeg undersøkt hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra en videregående skole. ... -
Religion i medier og populærkultur i læremidlene– En kvalitativ innholdsanalyse av nye læremidler i Religion og etikk vg3
(Master thesis, 2024-05-15)During the last decades research on religion in media and popular culture has grown into a large research field. This is now also reflected in the curricula. In 2020 Norwegian schools included a learning objective; in the ... -
Representasjoner av buddhisme og hinduisme: En diskursanalyse i postkolonialt perspektiv av lærebøker i religionsfaget for gymnas/videregående skole
(Master thesis, 2008-11-13)I denne analysen undersøkes kontinuitet og endring i representasjoner av hinduisme og buddhisme i fire lærebøker for gymnas/videregående skole, utgitt i årene 1948, 1970, 1997 og 2006. Metoden er diskursanalyse, og det ... -
Rette lærebøker?
(Master thesis, 2018-06-16)Denne masteroppgavens målsetning har vært å synliggjøre hvordan LHBTQ-representasjon og skeiv tematikk kommer til uttrykk i norsklærebøkene for videregående skole, og tilstrekkelig begrunne viktigheten av en slik kartlegging. ... -
Textbook tasks and the development of ICC in the EFL-classroom. How do textbook tasks in the subject of English in VG1 potentially promote the developmentof intercultural communicative competence?
(Master thesis, 2016-05-17)As of 2016, due to globalization, cross- cultural contact and communication are at an all-time high. Therefore, it is important that education prepares pupils for the increased interconnectedness of the world, and as a ...