En kvalitativ studie av seks leders refleksjoner omkring det sosiale aspektet ved lederrollen. Hvordan opplever ledere det sosiale aspektet ved lederrollen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2711277Utgivelsesdato
2020-11-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å øke forståelsen og kunnskapen om hvordan lederne opplever det sosiale aspektet ved lederrollen. Studien baserer seg på dybdeintervju med seks ledere i ulike lederstillinger fra både offentlig og privat sektor omkring deres opplevelse av lederrollen. Analysen er foretatt gjennom systematisk tekstkondensering (STC) etter Malterud. Studiens teoretiske rammeverk baserer seg på tilhørighetshypotesen om fundamentale behov for tilhørighet, og organisasjonsforpliktelse (organizational committment). Resultatene viser at lederne er engasjerte og dedikerte i lederrollen. De har en identitet og stolthet over hvem de representerer. De har en ekstraordinær arbeidsmoral og bruker mye tid på arbeidsplassen. Noe som går på bekostning av deres fritid. Over tid opplever de at arbeidspresset øker og et tankekjør som beskrives som mental oppmerksomhet 24 timer i døgnet begynner å melde sin ankomst. Tankekjøret fører til at de opplever at de blir hengende på etterskudd og at de kjenner på en følelse av å stå alene i lederrollen. I perioder opplever de en ensomhet i lederrollen. Studien viser at lederne opplever fravær i oppfølging og opplæring i det sosiale aspektet ved lederrollen. Nøkkelord: ensomhet på arbeidsplassen, ledelse, lederroller, tilhørighet, organisasjonsforpliktelse, lederutvikling The purpose of this study is to increase the understanding and knowledge of how leaders experience the social aspect of the leadership role. The study is based on in-depth interviews with six leaders in various leadership positions from both the public and private sectors about their experience of the leadership role. The analysis was carried out through systematic text condensation (STC) after Malterud. The study's theoretical framework is based on role and skills theory, the hypothesis of the need for belonging and commitment to the organization. The results show that the leaders are committed and dedicated in the leadership role. They have an identity and pride in who they represent. They have an extraordinary work ethic and spend a lot of time in the workplace. Something that goes at the expense of their free time. Over time, they experience that work pressure increases and a train of thought that is described as mental attention 24 hours a day begins to announce its arrival. The thinking leads to the experience that they are left behind and they feel a sense of being alone in the leadership role. At times, they experience a loneliness in the leadership role. The study shows that leaders experience absence in follow-up and training in the social aspect of the leadership role. Keywords: loneliness in the workplace, leadership, leadership roles, belonging, organizational commitment, leadership developement