• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Psychosocial Science
  • Department of Psychosocial Science
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Psychosocial Science
  • Department of Psychosocial Science
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skoleledelse under pandemi - En intervjuundersøkelse av skoleledere

Lien, Camilla Martine; Khan, Samaira
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.477Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2756950
Utgivelsesdato
2021-04-17
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Psychosocial Science [633]
Sammendrag
Idet Covid-19-pandemien spredde seg over hele verden, kjempet mange skoleledere med å reagere raskt og tilstrekkelig på en radikalt endret kontekst. Skolene var blant de viktigste samfunnsinstitusjonene som ble berørt av Covid-19-pandemien. Skoleledere har imidlertid generelt liten eller ingen opplæring i kriseledelse eller i hvordan de skal takle en krise av denne skalaen og med et så stort omfang. Denne avhandlingen presenterer funn fra dybdeintervjuer med 15 skoleledere i den norske grunnskolen om hvordan de har erfart det å utøve ledelse i skolen under det første halvåret av pandemien. Gjennom en systematisk tekstkondensering ble det identifisert 3 overordnede temaer fra intervjuene: overgangen til en digital hverdag; nærhet gjennom avstand; tilpasning til en ny normal. Disse funnene gjenspeiler erfaringer og utfordringer skoleledere har stått overfor i sin endrede arbeidshverdag, og har viktige implikasjoner for skolelederes fremtidige organisering, lederatferd og støttefunksjoner under krisehendelser.
 
As the Covid-19 pandemic spread across the world, many school leaders struggled to respond quickly and adequately to a radically changed context. The schools were among the most important societal institutions to be affected by the Covid-19 pandemic, and school leaders generally have little or no training in crisis management or in how to deal with a crisis of this scale or scope. This thesis presents findings from in depth interviews with 15 school leaders in the Norwegian primary and lower secondary school about their experiences of exercising leadership in the school during the first half of the pandemic. A systematic text condensation identified 3 main themes from the interviews: the transition to a digital life; being close through distance; adaptation to a new normal. These findings reflect the experiences and challenges school leaders have faced in their changed working lives, and have important implications for school leaders’ future organization, leadership behavior and support functions during crisis events.
 
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit