Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLien, Camilla Martine
dc.contributor.authorKhan, Samaira
dc.date.accessioned2021-05-31T06:35:12Z
dc.date.available2021-05-31T06:35:12Z
dc.date.issued2021-04-17
dc.date.submitted2021-05-28T22:01:07Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2756950
dc.description.abstractIdet Covid-19-pandemien spredde seg over hele verden, kjempet mange skoleledere med å reagere raskt og tilstrekkelig på en radikalt endret kontekst. Skolene var blant de viktigste samfunnsinstitusjonene som ble berørt av Covid-19-pandemien. Skoleledere har imidlertid generelt liten eller ingen opplæring i kriseledelse eller i hvordan de skal takle en krise av denne skalaen og med et så stort omfang. Denne avhandlingen presenterer funn fra dybdeintervjuer med 15 skoleledere i den norske grunnskolen om hvordan de har erfart det å utøve ledelse i skolen under det første halvåret av pandemien. Gjennom en systematisk tekstkondensering ble det identifisert 3 overordnede temaer fra intervjuene: overgangen til en digital hverdag; nærhet gjennom avstand; tilpasning til en ny normal. Disse funnene gjenspeiler erfaringer og utfordringer skoleledere har stått overfor i sin endrede arbeidshverdag, og har viktige implikasjoner for skolelederes fremtidige organisering, lederatferd og støttefunksjoner under krisehendelser.
dc.description.abstractAs the Covid-19 pandemic spread across the world, many school leaders struggled to respond quickly and adequately to a radically changed context. The schools were among the most important societal institutions to be affected by the Covid-19 pandemic, and school leaders generally have little or no training in crisis management or in how to deal with a crisis of this scale or scope. This thesis presents findings from in depth interviews with 15 school leaders in the Norwegian primary and lower secondary school about their experiences of exercising leadership in the school during the first half of the pandemic. A systematic text condensation identified 3 main themes from the interviews: the transition to a digital life; being close through distance; adaptation to a new normal. These findings reflect the experiences and challenges school leaders have faced in their changed working lives, and have important implications for school leaders’ future organization, leadership behavior and support functions during crisis events.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectkrisehåndtering
dc.subjectpandemiledelse
dc.subjectCovid-19
dc.subjectSkoleledelse
dc.subjectkriseledelse
dc.titleSkoleledelse under pandemi - En intervjuundersøkelse av skoleledere
dc.title.alternativeSchool leadership during pandemic - An interview study of school leaders
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-05-28T22:01:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi
dc.description.localcodeMAPSYK345
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK345
fs.unitcode17-35-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel