Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjelde, Hilmar
dc.date.accessioned2021-05-31T10:30:04Z
dc.date.available2021-05-31T10:30:04Z
dc.date.created2020-12-15T13:35:30Z
dc.date.issued2020
dc.PublishedNorsk Medietidsskrift. 2020, (4-2020), 1-17.
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2757028
dc.description.abstractDonald Trumps personlige og politiske appell er internasjonal, og denne artikkelen utforsker trumpisme som en analytisk linse for å forstå det Trump-inspirerte partiet Alliansen som politisk fenomen. «Trumpisme» er blitt et begrep, men det brukes overfladisk og i ulike kontekster. Artikkelen konseptualiserer trumpisme som en unik variant av høyrepopulistisk ideologi og en type populistisk stil og mobilisering. Analysen viser at Alliansen er mer radikalt, men benytter seg av flere av trumpismens stilistiske elementer i sin kommunikasjon, særlig Trumps mest kjente fraser. Mens trumpismen er en personalistisk massebevegelse, er Alliansen et personalistisk parti med neglisjerbar velgerstøtte. Følgelig representerer partiet en ny avart av høyrepopulistiske/høyreradikale partier, siden det springer direkte ut av den personalistiske bevegelsen Trump startet i USA og etterligner hans stil, selv om nasjonal kontekst begrenser overføringsmulighetene. Dessuten ansporer trumpismen til radikalisering. Når det å være kontrær og provokativ er en stor del av konseptet, blir det lettere å innta ytterliggående synspunkter, spesielt om partiet har behov for å differensiere seg fra en nasjonal konkurrent.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title«Gjør Norge storslått igjen»: Partiet Alliansen og trumpisme som politisk kommunikasjonsstilen_US
dc.title.alternativeMake Norway great again: The party Alliansen and trumpism as a political communication styleen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/ISSN.0805-9535-2020-04-04
dc.identifier.cristin1860062
dc.source.journalNorsk medietidsskriften_US
dc.source.144-2020
dc.source.pagenumber1-17en_US
dc.relation.projectUniversitetet i Bergen: 250598en_US
dc.identifier.citationNorsk medietidsskrift. 2020, 27 (4), 1-17.en_US
dc.source.volume27en_US
dc.source.issue4en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal