The Portrayal of Minorities and Multiculturalism in EFL Textbooks for Upper Secondary School
Master thesis
View/ Open
Date
2021-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [214]
Abstract
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) fremhever viktigheten av både interkulturell forståelse og kommunikasjon, og evnen til å skape og lese sammensatte (multimodale) tekster. Studien fant at det tidligere hadde blitt gjort lite forskning rundt fremstillingen av disse to temaene i kombinasjon i lærebøker for internasjonal engelsk. Hensikten med studien var å se på hvordan tre lærebøker for internasjonal engelsk fremstiller multikultur og minoritetskulturer i Storbritannia og USA gjennom både tekst og bilder. Studien har sett på maktforhold mellom forfatter og bilde, og leseren. Studien har også sett på maktforholdet mellom personene som er avbildet på bildet og personen som tolker bildet. I tillegg har studien gått inn på hvilke deler av minoritetskulturen som var inkludert i tekst og bilder. For å gjøre dette har studien benyttet et mixed-methods design hvor både kvalitativ og kvantitativ metode har blitt tatt i bruk. Studiens funn fant visse forskjeller mellom de tre lærebøkene. Disse forskjellene dreide seg om hvor mye multimodalitet det var i de relevante kapitlene i lærebøkene, og i hvor mye representasjon av minoriteter i USA og Storbritannia det var på bildene i de relevante kapitlene. Studiens funn antyder at tekstene har et fokus på problemene og uenighetene som kan oppstå i et flerkulturelt samfunn. I tillegg inkluderte tekstene i liten grad fremstillinger av individuelle minoritetskulturer, med unntak av et par tekster. Bildene inkluderte flere elementer som tilhører individuelle minoritetskulturer. Disse elementene dreide seg først og fremst om klær og festivaler, men noen bilder kunne også tolkes i den forstand at de sa noe om individenes verdier. Bildene hadde også delvis et fokus på problemene og konfliktene rundt multikulturalisme som eksisterer i USA og Storbritannia, men flere bilder viste også medlemmer av majoritets- og minoritetskulturer som sameksisterte fredelig. Studien argumenterer for at en utvikling av elevenes interkulturelle kompetanse og ferdigheter når det kommer til å lese sammensatte tekster er svært viktig. Studien gir derfor noen didaktiske forslag til hvordan man kan bidra til utviklingen av disse ferdighetene og kunnskapene.