Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGunnarsen, Therese
dc.date.accessioned2021-06-30T23:55:43Z
dc.date.available2021-06-30T23:55:43Z
dc.date.issued2021-06-15
dc.date.submitted2021-06-30T22:00:36Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762651
dc.description.abstractBruken av kunstig intelligens øker i mediebransjen, og stadig flere medieplattformer følger utviklingen. Denne masteroppgaven undersøker derfor hvilke krefter som styrer denne utviklingen, gjennom en hermeneutisk tilnærming. Denne studien bruker en kombinasjon av kvalitative intervjuer og tekstanalyse. Med fokus på strømmetjenesten TV 2 Plays implementering av kunstig intelligens, utforsker denne oppgaven om deres utvikling av egen medieteknologi kan påvirke konkurransen i det globale strømmemarkedet. Sosial påvirkning versus teknologi som påvirker drøftes i lys av teoriene teknologisk determinisme og sosialkonstruktivisme. Med store aktører rundt TV 2 Play, undersøker denne oppgaven også hvordan NCE Media, Vimond og Universitetet i Bergen påvirker utviklingen av kunstig intelligens. Ved å systematisk analysere både nasjonale og internasjonale aktører, forsøker studien å tolke om de norske aktørene vil styre utviklingen eller om de internasjonale konkurrentene vil dominere.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectstrømmetjenester
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectKunstig intelligens
dc.titleKunstig intelligens i mediebransjen
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-30T22:00:36Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel