• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Die Förderung spontaner Gespräche im Fremdsprachenunterricht: Eine Studie zur Verwendung des Computerspiels Keep Talking and Nobody Explodes

Opheim, Knut Wik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.924Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2762655
Utgivelsesdato
2021-06-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [126]
Sammendrag
Å kunne kommunisere muntlig og spontant på målspråket er en av de nyttigste ferdighetene man kan tilegne seg når man lærer et fremmedspråk. Spontan tale er også et læreplanfestet mål for opplæringen i fremmedspråkfaget. Likevel viser flere studier at muntlig kommunikasjon på målspråket spiller en liten rolle i fremmedspråkundervisningen i Norge, samt at den spontane språkbruken i undervisningen er minimal. Samtidig viser det seg lite forsket på bruken av dataspill i norsk fremmedspråkundervisning, selv om flere av kjerneaspektene ved dataspill - interaktivitet og problemløsning - virker interessante for å fremme interaksjon mellom elevene. Som følge av dette ser denne studien på hvorvidt dataspill som Keep Talking and Nobody Explodes (KTNE) kan fremme spontane samtaler i fremmedspråkundervisningen. Gjenstand for uthenting av datamaterialet har vært to tyskklasser i videregående skole, henholdsvis vg1 og vg2. Datamaterialet er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse gjort i klassene, mine observasjoner gjort under to undervisningsøkter med KTNE, i tillegg til åtte kvalitative elevintervjuer gjort i etterkant av spillingen. Resultatene viser at elevene har positive holdninger til dataspill generelt, også til bruk i språkundervisning. Samtidig kommer det frem at elevene snakker lite i deres nåværende undervisning, og at de opplever spontan tale som spesielt vanskelig. Når det gjelder øktene med KTNE forteller elevene at de snakket mer tysk enn de pleier og at det største læringsutbyttet var øvelsen i å snakke spontant. Observasjonene mine beskriver også mange spontane samtaler på tysk, men samtidig at manglende tilpasningsmuligheter i spillet gjorde det vanskelig å inkludere elevene med lavest måloppnåelse. Oppsummert viser studien positive resultater ved bruk av dataspill i den muntlige delen av fremmedspråkundervisningen, men at det virker behov for justeringer for å inkludere hele spekteret av elever.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit