Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpheim, Knut Wik
dc.date.accessioned2021-06-30T23:55:58Z
dc.date.available2021-06-30T23:55:58Z
dc.date.issued2021-06-02
dc.date.submitted2021-06-30T22:00:05Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762655
dc.description.abstractÅ kunne kommunisere muntlig og spontant på målspråket er en av de nyttigste ferdighetene man kan tilegne seg når man lærer et fremmedspråk. Spontan tale er også et læreplanfestet mål for opplæringen i fremmedspråkfaget. Likevel viser flere studier at muntlig kommunikasjon på målspråket spiller en liten rolle i fremmedspråkundervisningen i Norge, samt at den spontane språkbruken i undervisningen er minimal. Samtidig viser det seg lite forsket på bruken av dataspill i norsk fremmedspråkundervisning, selv om flere av kjerneaspektene ved dataspill - interaktivitet og problemløsning - virker interessante for å fremme interaksjon mellom elevene. Som følge av dette ser denne studien på hvorvidt dataspill som Keep Talking and Nobody Explodes (KTNE) kan fremme spontane samtaler i fremmedspråkundervisningen. Gjenstand for uthenting av datamaterialet har vært to tyskklasser i videregående skole, henholdsvis vg1 og vg2. Datamaterialet er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse gjort i klassene, mine observasjoner gjort under to undervisningsøkter med KTNE, i tillegg til åtte kvalitative elevintervjuer gjort i etterkant av spillingen. Resultatene viser at elevene har positive holdninger til dataspill generelt, også til bruk i språkundervisning. Samtidig kommer det frem at elevene snakker lite i deres nåværende undervisning, og at de opplever spontan tale som spesielt vanskelig. Når det gjelder øktene med KTNE forteller elevene at de snakket mer tysk enn de pleier og at det største læringsutbyttet var øvelsen i å snakke spontant. Observasjonene mine beskriver også mange spontane samtaler på tysk, men samtidig at manglende tilpasningsmuligheter i spillet gjorde det vanskelig å inkludere elevene med lavest måloppnåelse. Oppsummert viser studien positive resultater ved bruk av dataspill i den muntlige delen av fremmedspråkundervisningen, men at det virker behov for justeringer for å inkludere hele spekteret av elever.
dc.language.isodeu
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleDie Förderung spontaner Gespräche im Fremdsprachenunterricht: Eine Studie zur Verwendung des Computerspiels Keep Talking and Nobody Explodes
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-30T22:00:05Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeTysk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeTYS350
dc.description.localcodeMAHF-TYS
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.subject.nus711127
fs.subjectcodeTYS350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel