• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Administration and Organization Theory
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Administration and Organization Theory
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Byråkratisk eller politisk krisehåndtering? Analyse av forholdet mellom fag og politikk under koronapandemien

Kverndalen, Karoline
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1006.Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2768647
Utgivelsesdato
2021-07-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [51]
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker samspillet mellom fag og politikk i opptaket til og under en krisesituasjon gjennom problemstillingen Hvilke kategorier kan identifiseres i diskusjonen om smitteverntiltaket stenging av grunnskoler, og hvordan kan vendepunkter i kategoriene forklares? Tidsperioden som undersøkes er perioden 10. Mars til 7. april. Denne perioden er strategisk valgt ut på bakgrunn av når smitteverntiltaket ble introdusert, vedtatt og avviklet. Studien baserer seg på Jacobsens og Christensen arbeid om byråkratiet, og helsebyråkratet spesifikt, samt Boin (m.fl.) analyse av krisehåndtering. Datamaterialet som ligger til grunn for undersøkelsen er hovedsakelig analyse av pressekonferanser i tidsperioden. I tillegg er også stortingsdebatter, «Debatten» og et utvalg supplerende dokumenter analysert. Oppgaven tar utgangspunkt i tre kategorier som alle har gjennomgått et vendingspunkt i studieperioden; forholdet mellom fag og politikk, usikkerhet rundt effekten av skolestenging som tiltak og kommunikasjonen av konsekvensene av skolestenging. I førstnevnte kategori er det et funn at håndteringen gikk fra å være faglig styrt til å bli en politisk styrt håndtering. I andre kategori gikk oppfatningen av stenging av skoler fra å være et smitteverntiltak med høy terskel for å innføre, til å være et tiltak som kanskje ikke var nok for å stoppe smittespredningen. Til å bli et smitteverntiltak som var satt inn av føre var hensyn. Samtidig kom det i etterkant frem at den faglige anbefalingen av tiltaket ikke var entydig. I tredje kategori ble det vist at kommunikasjonen av konsekvensene gikk fra å være orientert rundt konsekvenser for samfunnet, via konsekvenser for kommunale tjenester til konsekvenser for sårbare barn.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit