• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Administration and Organization Theory
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Administration and Organization Theory
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Byråkratisk eller politisk krisehåndtering? Analyse av forholdet mellom fag og politikk under koronapandemien

Kverndalen, Karoline
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1006.Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2768647
Date
2021-07-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [56]
Abstract
Denne oppgaven undersøker samspillet mellom fag og politikk i opptaket til og under en krisesituasjon gjennom problemstillingen Hvilke kategorier kan identifiseres i diskusjonen om smitteverntiltaket stenging av grunnskoler, og hvordan kan vendepunkter i kategoriene forklares? Tidsperioden som undersøkes er perioden 10. Mars til 7. april. Denne perioden er strategisk valgt ut på bakgrunn av når smitteverntiltaket ble introdusert, vedtatt og avviklet. Studien baserer seg på Jacobsens og Christensen arbeid om byråkratiet, og helsebyråkratet spesifikt, samt Boin (m.fl.) analyse av krisehåndtering. Datamaterialet som ligger til grunn for undersøkelsen er hovedsakelig analyse av pressekonferanser i tidsperioden. I tillegg er også stortingsdebatter, «Debatten» og et utvalg supplerende dokumenter analysert. Oppgaven tar utgangspunkt i tre kategorier som alle har gjennomgått et vendingspunkt i studieperioden; forholdet mellom fag og politikk, usikkerhet rundt effekten av skolestenging som tiltak og kommunikasjonen av konsekvensene av skolestenging. I førstnevnte kategori er det et funn at håndteringen gikk fra å være faglig styrt til å bli en politisk styrt håndtering. I andre kategori gikk oppfatningen av stenging av skoler fra å være et smitteverntiltak med høy terskel for å innføre, til å være et tiltak som kanskje ikke var nok for å stoppe smittespredningen. Til å bli et smitteverntiltak som var satt inn av føre var hensyn. Samtidig kom det i etterkant frem at den faglige anbefalingen av tiltaket ikke var entydig. I tredje kategori ble det vist at kommunikasjonen av konsekvensene gikk fra å være orientert rundt konsekvenser for samfunnet, via konsekvenser for kommunale tjenester til konsekvenser for sårbare barn.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit