Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Selma Johanne Sørstrand
dc.date.accessioned2021-08-18T11:48:40Z
dc.date.issued2021-05-20
dc.date.submitted2021-06-25T22:00:13Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770094
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2026-05-20
dc.description.abstractBakgrunn: Sykehusapotek besitter viktig kompetanse som sikrer legemiddelforsyning til sykehus og enkeltpasienter, spesialproduserte legemidler som ikke kan skaffes fra industrien og faglige råd som bidrar til riktig legemiddelbruk. For å bedre forstå sykehusapotekenes rolle i helsevesenet og hvordan kompetansen kan benyttes på best mulig måte, er det hensiktsmessig å kartlegge henvendelser sykehusapotek mottar. Hensikt: Hensikten med studien er å kartlegge omfang og type henvendelser, samt tidsbruk knyttet til håndtering av henvendelser i sykehusapotek. Metode: For å kartlegge henvendelser ble det utviklet et detaljert elektronisk kartleggingsskjema for Sjukehusapoteka Vest, med tilpasninger for hvert av de fire inkluderte sykehusapotekene. Forarbeidet bestod av flere møter med nøkkelpersonale, observasjoner i apotekene og pilotering i ett av apotekene. Den endelige kartleggingsstudien ble gjennomført med registrering av henvendelser, både elektronisk og på papir. eBestillinger i publikumsavdelingene ble retrospektivt hentet ut for kartleggingsperioden. Data ble analysert ved bruk av deskriptiv statistikk. Resultat: I kartleggingen ble det registrert totalt 1876 henvendelser, hvor 1430 ble registret elektronisk og 446 ble registret på papir. Farmasøyter registrerte 77,2% av henvendelsene. Sykehusekspedisjonene stod for 57% av alle registreringer. Antall henvendelser fulgte størrelsen på apotekene, med flest i Bergen og minst i Førde. Det var flest henvendelser innen kategorien «Varehåndtering og logistikk» (59%) og spesialisthelsetjenesten stod for 65% av det totale antall henvendelser. De fleste henvendelsene kunne besvares innen 5 minutter. Konklusjon: Henvendelser innen varehåndtering og logistikk var hyppig i alle avdelinger, og studien danner grunnlag for å se videre på organisering av arbeid med henvendelser for å sikre at man har rett kompetanse på rett sted, samt benytter relevant teknologi.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectsykehusapotek
dc.subjectkartlegging
dc.subjectfarmasi
dc.subjectfarmasøyt
dc.subjecthelsepersonell
dc.subjecthenvendelser
dc.subjectregistrering
dc.titleKartlegging og analyse av henvendelser til sykehusapotek
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-25T22:00:13Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i Farmasi
dc.description.localcodeFARM399/05H
dc.description.localcodeMATF-FARM
dc.subject.nus737101
fs.subjectcodeFARM399/05H
fs.unitcode13-25-0
dc.date.embargoenddate2026-05-20


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel