Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Trude
dc.contributor.authorFrøyland, Merethe
dc.contributor.authorHenriksen, Ellen Karoline
dc.contributor.authorKolstø, Stein Dankert
dc.contributor.authorJorde, Doris
dc.contributor.authorKorsager, Majken
dc.contributor.authorKnain, Erik
dc.contributor.authorØdegaard, Marianne
dc.contributor.authorTeig, Nani
dc.contributor.authorJensen, Fredrik
dc.contributor.authorKjærnsli, Marit
dc.contributor.authorBungum, Berit
dc.contributor.authorLøken, Marianne
dc.contributor.authorStadler, Matthias Gregor
dc.date.accessioned2022-04-22T12:21:19Z
dc.date.available2022-04-22T12:21:19Z
dc.date.created2021-10-25T09:05:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn9788215045092
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992310
dc.description.abstractDette kapitlet retter et kritisk, men konstruktivt blikk på naturfag, og foretar en gjennomgang av naturfag og naturfagdidaktikk innen forskning og i praksis. Kapitlet starter med å beskrive og diskutere naturfagets kjennetegn, verdi og relevans. Her kastes det lys på hva som er fagets og naturvitenskapens egenart, og hvorfor og hvordan naturfag er verdifullt og relevant. Videre beskrives og diskuteres naturfag på tre nivåer eller fra tre perspektiver: 1) på system- og politikknivå (antall timer til naturfag, realfagssatsing og læreplan), 2) på lærernivå (læreres kompetanse, etterutdanning og undervisning) og 3) på elevnivå (elevers kompetanse og motivasjon). Innen hvert av disse nivåene beskrives først tilstanden og hvordan gunstige betingelser ville ha vært (f.eks. hva kjennetegner god undervisning), og deretter diskuteres utfordringer og muligheter. Kapitlet avsluttes med en oppsummering og diskusjon av veien videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofMed blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEt kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skoleen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-09
dc.identifier.cristin1948105
dc.source.pagenumber207-260en_US
dc.identifier.citationIn: Nilsen, T. & Kaarstein, H. (red.) (2021). Med blikket mot naturfag: Nye analyser av TIMSS 2019-data og trender 2015–2019.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal